Foto: Mattias Pettersson

Lättnader ger plats för fler från 1 juni

Nyhet Publicerad

När det åter blir tillåtet för upp till 50 deltagare i gudstjänst öppnas högmässan i Strängnäs domkyrka för gudstjänstfirare och i Aspö kyrka och Sankt Petri kapell kan gudstjänst firas med upp till 35 deltagare. Fler kan nu delta i dop, vigslar och begravningar.

Från och med 1 juni höjs maxgränsen för offentlig sammankomst till 50 personer. Så många får åter samlas till gudstjänst inomhus med anvisade sittplatser om storleken på rummet tillåter.

I Strängnäs domkyrka finns det gott och väl plats för 50 personer. I Sankt Petri kapell och i Aspö kyrka är maxantalet 35 personer.

Det är glädjande, men pandemin är ännu inte över och det gäller att fortsätta hålla avstånd, hålla god handhygien och stanna hemma vid symtom på sjukdom - av omsorg för varandra.

För Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö firar åter alla veckomässor. Hitta dagar och tider i kalendern här på webbplatsen. Ett sommarschema gäller från 15 juni. Alla mässor firas kring centralaltaret, eftersom det inte i förväg går att veta hur många som kommer och där är det enklast att sitta med tillräckligt avstånd.

50 personer är från och med 1 juni välkomna att samlas i domkyrkan. Portarna stängs om maxgränsen uppnås.

Högmässan på söndagar kl 11.00 fortsätter sändas på församlingens sida på Facebooksida till och med söndag 20 juni. Vid procession och nattvardsgången kommer inga gudstjänstfirare att synas i sändningen.

Det lättade restriktionerna med upp till 50 deltagare gäller även för dop, vigslar och begravningar. Men för begravningskaffe, dopkaffe och likande i Domherren Kyrkans hus gäller andra regler för maxantal: En privat sammankomster för högst 8 personer.

För mer information: Kontakta församlingsexpeditionen strangnas.domkyrkoforsamling@svenskakyrkan.se 0152-245 00