Foto: Martin Garlöv

Rum för resande: Konstnärer bjuds in att ställa ut i domkyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

2023 blir ett jubileumsår i Strängnäs. Till sommarutställningen Rum för resande bjuder församlingen in konstnärer verksamma i Strängnäs kommun eller med  anknytning till kommunen. Bidrag i många olika konstnärliga tekniker.

Utställning i Strängnäs domkyrka 18 juni – 31 augusti 2023

Strängnäs domkyrkas sommarutställning 2023 anknyter till 500-årsresan, där Strängnäs  kommun inbjuder till upplevelser i samverkan med olika lokala aktörer.

Avstampet tas i att det 2023 är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung vid riksmötet i Strängnäs 1523. Aktiviteterna inom 500-årsresan präglas av ett antal perspektiv – demokrati, folkhälsa, historia, kultur, makt och mänskliga rättigheter.

Utställningens titel är inspirerad av det rum där den genomförs - domkyrkan. Under livets resa, som kan vara strapatsrik eller stilla lunk, leda genom toppar och dalar, vara väl utstakad eller fylld av överraskningar, finns kyrkan där som en rastplats. Vi hoppas att kyrkorummet med sina föremål, traditioner och andliga liv ska inspirera. Vilka konstverk kan bli till utifrån associationer till altarskåp, helgon, berättelser, bön, symboler, medeltida målningar…?

Till sommarutställningen välkomnas konstnärer verksamma i Strängnäs kommun eller med anknytning till kommunen. Vi välkomnar många olika konstnärliga tekniker. Vi ser gärna ett samspel mellan bild och text, så konstverket kan åtföljas av en berättelse, dikt eller reflektion av konstnären eller av någon annan. Det är också möjligt för flera konstnärer att samverka i ett verk. Konstverken kommer, i första hand, att hängas och ställas på den södra sidan i domkyrkan (södra vapenhuset, södra koromgången och södra sidoskeppet) utifrån
domkyrkans särskilda villkor.

Varje konstnär kan lämna in 1-3 verk för bedömning av en jury bestående av Woo-Bock Lee, konstnär Stockholm, Carina Öjermo, Strängnäs domkyrkoförsamling, Jannicke Fyhr och Björn Norberg, Strängnäs kommun. Juryn väljer vilka konstverk som blir aktuella för utställningen. Juryns beslut kan inte överprövas. Verken lämnas in i form av en digital bild.

Anmälan och inlämning

• Digital bild av det eller de konstverk som du vill delta med,1-3 stycken.
• Namn på verket och uppgift om hur det anknyter till något av 500-årsresans perspektiv - demokrati, folkhälsa, historia, kultur, makt och mänskliga rättigheter.
• Konstverkets mått och teknik.
• Konstnärens kontaktuppgifter: Namn, adress, telefon, e-post.

Detta skickas till carina.ojermo@svenskakyrkan.se  senast den 31 mars 2023.
Konstnärerna bakom de verk som antas får vidare information om hur inlämning av de faktiska konstverken sker senare i processen.

Det blir vernissage för utställningen i Strängnäs domkyrka söndag 18 juni 13.00.

Carina Öjermo, domkyrkopedagog, carina.ojermo@svenskakyrkan.se  0152-245 14.

Utställningar

I Strängnäs domkyrka visas konstutställningar flera gånger per år. Den konst som ställs ut anknyter på olika sätt till livet och tron.