Herrens födelse

Konsert: Nio meditationer över Herrens födelse

Nyhet Publicerad

Traditionsenlig orgelkonsert på fjärde söndagen i advent med musik av Olivier Messiaen, verket La Nativité du Seigneur framfört av domkyrkoorganist Torvald Johansson

Olivier Messiaen föddes 1908 i Avignon och levde och verkade i Paris sedan sin
barndom. Han studerade musik vid Paris-konservatoriet med bland andra Marcel Dupré och Paul Dukas som lärare i orgelspel respektive komposition.

Från 1930 till sin död 1992 var han organist i Saint Trinité-kyrkan i Paris. Han nådde redan tidigt fram till en ytterst personlig  stil med avseende på såväl andligt innehåll som kompositionstekniskt förverkligande.

Grunden för hela hans skapande utgör en djup katolsk fromhet som manifesterar sig i ämnesvalet: teologiska problemställningar förekommer i nästan alla hans verk, även i de som formellt inte är skrivna med tanke på kyrkorummet. Harmoniskt präglas tonspråket av hans speciella indelning av oktavens toner i så kallade modi.

Rytmiskt har Messiaen rönt inflytande från antik grekisk och gammalindisk rytmlära, vilka i hans version fått som effekt en mycket karaktäristisk asymetri i kontrast till den hittillsvarande något fyrkantiga västerländska 2-eller 3-takten.

La Nativité du Seigneur tillkom 1935. Det som gäller om all musik, särskilt den religiösa, att den förmår utsäga det osägbara, att den kan uttrycka känslor, stämningar och andliga erfarenheter som det egentligen saknas ord för, gäller i högsta grad om Messiaens musik.

Att försöka kommentera denna musik blir därför egentligen en självmotsägelse. Då jag trots allt vågar ett försök, skall genast sägas att vad jag skrivit naturligtvis är ett uttryck för vad jag själv känner inför denna musik. Det står ju var och en fritt att tolka den som han själv vill. Oberörd bör man dock inte kunna gå ifrån denna musikupplevelse.

Text: Rolf Stenholm

Strängnäs domkyrka söndag 19 december 18.00

Fritt inträde

Konsertprogramet finns här. Läs på skärmen eller skriv ut.

Tänk på att hålla avstånd inne i kyrkan för att minska smittrisken. Tvätta händerna eller använd handsprit. Stanna hemma om du har symptom.