Lilla Kören

Konsert med Lilla kören

Nyhet Publicerad Ändrad

Lilla kören från Stockholm under ledning av Pelle Olofsson framför Vigilia av Sergej Rachmaninov - Lördag 16 oktober

Lilla kören är en ung blandad kammarkör på omkring 30 sångare. Även repertoaren är blandad, och väljs utifrån mottot att kören ska sjunga den bästa körmusiken. De senaste åren har det inneburit bland annat Monteverdis Mariavesper, Rachmaninovs Vigilia, musik av Frank Martin, Poulenc och Peter Gullin, och nyskriven musik specialkomponerad för kören.

Lilla kören grundades år 2005 av Pelle Olofson, som fortfarande är körens dirigent och musikaliska ledare. De allra första medlemmarna var elever som gått ut Adolf Fredriks musikklasser, och som ville fortsätta sjunga tillsammans och med Pelle.

Kören består till stor del av alumner från Adolf Fredrik. Kören har spelat in fyra skivor, medverkat i många föreställningar på Folkoperan och turnerat i Japan två gånger.

Pelle Olofson utsågs till årets barn- och ungdomskörledare av UngiKör år 2019.

Strängnäs domkyrka 16 oktober 16.00 - Fri entré

Konserter

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö har ett rikt musikliv med körsångare och musiker. Flera gånger om året gästas domkyrkan av körer, solister och musiker. Domkyrkans stora orgel är ett uppskattat instrument för organister på besök.