Fyra röda blockljus brinner i en adventsljusstake.
Foto: Christian Weiss /Mostphotos

Första söndagen i advent i Strängnäs domkyrka

Nyhet Publicerad Ändrad

Mässa för stora och små 11.00 med kyrkkaffe efteråt. Sång- och ljusspel 16.00 och 18.00.

11.00 Mässa för stora och små

Celebrant: Christofer Lundgren
Predikant: Jenny Sjögreen
Diakon: Ulf Klingowström
Diakon: Maria Mibson
Organist: Torvald Johansson
Körledare: Jonas Lind
Musiker: Barbro Frostegren
Medlemmar ur församlingens körer och brassensemble

Efter mässan serveras kyrkkaffe med skinksmörgås i Domherren Kyrkans hus.

16.00 och 18.00 Sång- och ljusspelet Ljus i mörkret

Änglakören, Ungdomskören, Domkyrkokören och Oratoriekören under ledning av Barbro Frostegren och Jonas Lind. Torvald Johansson, orgel, Lars Östlund, slagverk, Anders Westbom och Stefan Dässman, präst.

Observera För att minska risken för trängsel gäller gratisbiljetter tilll ”Ljus i mörkret” för inträde. Biljetterna finns att hämta i Strängnäs domkyrka från och med onsdag 17 november, alla dagar 10-16. Platserna i kyrkan är onumrerade.  Eventuellt överblivna biljetter finns i domkyrkans entré 30 minuter innan spelet börjar.

Församlingen följer myndigheternas beslutade begränsningar och råd med anledning av pandemin. Om de ändras, så kan förutsättningarna för att fira gudstjänst och genomföra planerade konserter och andra evenemang ändras.

Återkom till församlingens webbplats för att hitta den senaste informationen.

Kyrkkaffe för den Gode herdens skola

Växjö stifts förre biskop Jan-Olof Johansson predikar i domkyrkan söndag 6 december och vid kyrkkaffet håller han ett föredrag - direkt efter högmässan som börjar 11.00

En juldekoration i form av en ängel med texten Gloria in excelsis Deo hänger i ett snöre.

Strängnäs Julmarknad

Församlingen är en del av stadens traditionella julmarknad 11 december

Därför firar vi advent – läs om de fyra olika adventsveckorna

En guldfärgad julgranskula hänger i granen.

Varför firar vi advent och jul?

Advent och jul är självklara helger i vårt samhälle. Men varför firar vi advent och jul – egentligen? Och varifrån kommer traditionerna, med adventsstjärna, tomte och klappar? Här får du veta mer.

Hitta gudstjänster, konserter och aktiviteter som passar dig

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan under advent och jul?

Hitta något som passar dig i kyrkan under de kommande veckorna.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.

Få inspiration till dina egna adventstankar

En man sitter på en stubbe och blickar ut över en snötäckt sjö.

Tankar inför helgen – under advent och jul

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Var generös i jul

Många ger julklappar till nära och kära jul. Men vi får också dela med oss till dem som bor långt bort, och som kämpar för en bättre framtid.

Be en bön eller tänd ett ljus på bönewebben