Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Drop in-vigsel i Strängnäs domkyrka

Bröllop på ett enklare sätt lördag 28 augusti 2021 från 10.00 till 17.00

Störst av allt är kärleken och kanske vill du och din partner bekräfta den kärleken genom att gifta er?

Att gifta sig behöver inte innebära en stor tillställning. Ni kan ge de stora löftena men hålla det enklare.

Fria till din partner eller bestäm tillsammans att det är dags, beställ hindersprövning och kom till Strängnäs domkyrka lördag 28 augustu mellan 10.00 och 17.00. Ta med legitimation och minst en av er ska vara medlem i Svenska kyrkan.

Ni älskar varandra och vill gifta er. Nu behöver ni bara bestämma hur ni vill att ert bröllop ska vara. Att välja servetter, göra gästlista och skriva inbjudningskort känns säkert jättekul för vissa, men kanske inte för er.

Ni kanske hellre vill hålla bröllopet enkelt och fokusera helt på varandra. Har pandemin kanske har hjälpt er att inse att livet är bäst med just varandra? Eller tvingat er att ställa in ert planerade bröllop?

Då kan Drop-in-vigsel i Strängnäs domkyrka vara helt rätt för er. Präster, musiker, kyrkvärdar, vittnen, musik och psalmer, plats och till och med dag finns det redan alternativ för. Gäster, bukett, högtidliga kläder är alla valfria och ni bestämmer själva hur ni vill göra.

Det enda ni behöver tänka på är att beställa hindersprövning från Skatteverket i god tid och ta med er en giltig hindersprövning, legitimationer och ringar till drop in-tillfället. Kom ihåg att minst en av er ska vara medlem i Svenska kyrkan.

Äktenskapets mening är att ta emot och ge vidare den kärlek som är av Gud. Att ingå äktenskap är att säga ja till varandra, till kärleken som gåva och uppgift och att tillsammans bidra till ett gott samhälle.

Att leva som makar/man och hustru är att leva i tillit och ömsesidig respekt i ljusa och mörka dagar. Det är att visa varandra trohet och omsorg, gemensamt ansvara för hem och barn/ert hem, och möta framtiden tillsammans i kraft av Guds nåd.

Ord i Kyrkohandbokens inledningsord till vigsel

Gör så här

1. Fria till din partner och få ett "JA" eller bestäm tillsammans att det är rätt tid att gifta er.
  2. Beställ hindersprövning från Skatteverket. Kom ihåg att vara ute i god tid.
  3. Hör av er till Catharina Carlsson, präst på 0152-245 23 eller till församlingsexpeditionen på 0152-245 00 om ni har några frågor.
  4. På den stora dagen tar ni med er varandra, ringar, giltig hindersprövning och giltiga legitimationertill domkyrkan. Minst en av er är medlem i Svenska kyrkan.

Vill ni boka en annan tid för vigsel i Domkyrkan eller i Aspö kyrka eller Sankt Petri kapell? Kontakta då församlingsexpeditionen.

En blå bil med en skylt med texten Just married i framrutan.

Vigsel - Bröllop

Bröllop är fest. Ett minne för livet. Att gifta sig kyrkligt eller borgerligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Domherren Kyrkans Hus

Biskopsgränd 2, 645 30 Strängnäs, 0152-245 00