Rösträtt för kvinnor

Bland kvinnorna som gick före – ett samtal om demokrati och jämställdhet

Nyhet Publicerad Ändrad

I samtalet möts Lisa Minnhagen, generalsekreterare i Fredrika Bremer-förbundet och Birgitta Wrede, kyrkorådets ordförande i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö

2021 firar Sverige 100 år av allmän och lika rösträtt. 1921 fick kvinnor för första gången rösta i allmänna val i Sverige. Många var de kvinnor som banade vägen för detta. En av dem var ”Annonsdrottningen” Sofia Gumaelius, en annan var Strängnäskvinnan Augusta Widebäck. Båda var de engagerade i kampen för kvinnors rösträtt.

I ett samtal om demokrati och jämställdhet möts Lisa Minnhagen, generalsekreterare i Fredrika Bremer-förbundet och Birgitta Wrede, kyrkorådets ordförande i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.

Ett arrangemang i samverkan med Fredrika Bremerförbundet.

Strängnäs domkyrka söndag 3 oktober 16.00

En kvinna sitter i soffan med en läsplatta i knät. I förgrunden står en amaryllis och ett tänt ljus.

Äldre kvinnor kan söka ekonomiskt stöd

Den som har svårt att få pengarna att räcka till kan vända sig till församlingen som förmedlar pengar från en fond.