En kvinna sitter i soffan med en läsplatta i knät. I förgrunden står en amaryllis och ett tänt ljus.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Äldre kvinnor kan söka ekonomiskt stöd

Nyhet Publicerad

Den som har svårt att få pengarna att räcka till kan vända sig till församlingen som förmedlar pengar från en fond.

Strängnäs domkyrkoförsamlingen med Aspö förmedlar ekonomiskt stöd från Fredrika Bremer Förbundet och Stiftelsen Sofia Gumaelius och Anna Björnlunds Minne.

Kvinnor som är 65 år eller äldre och bor i Strängnäs kommun kan söka pengar för att betala försäkring, hyra, elräkning eller annan kostnad kopplad till boende. Det går också att söka pengar till en semesterresa, kurs, inträde till badhus eller för annan rekreation.

Skaffa ansökningsblankett genom kontakt med församlingens diakoner. Deras telefonnummer och e-postadresser finns längre ner på den här sidan.

Ansökningstillfällen under 2024 - 2 april och 28 juni, ev ytterligare tillfällen under hösten. Prioritet för kvinnor med en årlig inkomst lägre än 4 prisbasbelopp (229 200:-)

Affärskvinnan Sofia Gumaelius var en föregångare i reklambranschen

Redan 1877 startade hon en annonsbyrå, som fanns kvar ända till 2008. Sofia Gumaelius hade ett starkt socialt engagemang utöver det politiska med fokus på yttrandefrihet och demokrati.

Anna Björnlund arbetade som biträde på annonsbyrån och blev Sofias livskamrat.

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö har fått förtroendet att under 2024 förmedla ekonomiskt stöd från Fredrika Bremer-förbundet och Stiftelsen Sofia Gumaelius och Anna Björnlunds minne.

Marie Rydén Davoust

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö

Diakon, Projektledare

Mer om Marie Rydén Davoust