Någon räcker över några valkuvert.

Kyrkoval 2021

Söndag 19 september går Svenska kyrkans medlemmar till val och väljer sina företrädare i församlingens kyrkofullmäktige, i stiftsfullmäktige och i kyrkomötet. Läs om vallokaler och tider för valet i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö

Kyrkofullmäktiges ledamöter 2022-2025

Rösträkningen efter kyrkovalet i september 2021 avslutades i oktober. Här är de nomineringsgrupper och kandidater som tar plats i kyrkofullmäktige för Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.

Röstkort
Alla medlemmar med rösträtt, 16 år eller äldre, får röstkort hemskickat. Senast 1 september kommer det med posten. Ta med röstkort och legitimation till vallokalen eller röstningslokalen. Den som har förlorat röstkorten men kan legitimera sig får ett nytt röstkort utskrivet.

Vallokaler söndag 19 september
Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö är indelat i tre valdistrikt. På röstkortet står vilket distrikt du tillhör och vilken som är din vallokal på valdagen.

För distrikt 1 är vallokalen Strängnäs domkyrka, för distrikt 2 är vallokalen Finningeskolan och för distrikt 3 är vallokal Karinslundsskolan. Vallokalerna är öppna 8-10.30 och 14-20.

Förtidsrösta från måndag 6 september
Vill du rösta före valdagen kan du förtidsrösta i röstningslokal. Det finns tolv dagar att välja mellan, förmiddag, eftermiddag och kväll.

Nytt i årets kyrkoval är att du också kan förtidsrösta på valdagen. Du som inte tillhör Strängnäs domkyrkoförsamling kan förtidsrösta i Domherren Kyrkans Hus även på valdagen.

Röstningslokaler

Domherren, Kyrkans hus, Biskopsgränd 2 i Strängnäs

Måndag 6 september 10-12 och 13-15

Tisdag 7 september 10-12 och 13-15

Onsdag 8 september 10-12, 13-15 och 17-20

Torsdag 9 september 13-15

Fredag 10 september 10-12 och 13-15

Lördag 11 september 10-13

Måndag 13 september 10-12, 13-15 och 17-20

Tisdag 14 september 10-12 och 13-15

Onsdag 15 september 10-12 och 13-15

Torsdag 16 september 13-15

Fredag 17 september 10-12 och 13-15

Lördag 18 september 10-13

Söndag 19 september 8-10.30 och 14-20

Galleria Präntaren, Trädgårdsgatan 14-18 i Strängnäs

Lördag 11 september 10-13

Brevrösta

Den som vill brevrösta beställer röstningmaterialet från församlingsexpeditionen.

Kontakt

Församlingsexpeditionen 0152-245 00 strangnas.domkyrkoforsamling@svenskakyrkan.se

En hel tidning om kyrkovalet

I slutet av augusti delade församlingen ut en tidning om kyrkovalet till alla hushåll i Strängnäs. Den nådde även hem till de som inte är medlemmar i Svenska kyrkan. På så sätt får alla församlingsbor en hälsning och aktuell information om vad som händer i Svenska kyrkan och församlingslivet på orten där de bor.

Hela tidningen som en pdf här - att läsa på skärm eller skriva ut.

Ett silvrigt kors.

Från vaggan till graven

Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Detta sker i en mångfald av gudstjänster och verksamheter som samlar människor i alla åldrar. Många ideella medarbetare i olika åldrar och med skiftande kompetenser ger Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö sin tid och sitt engagemang. Välkommen att vara med.

Församlingsinstruktion

Här finns församlingsinstruktionen för Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.

En person står i röstbåset för att rösta i kyrkovalet.

Två nomineringsgrupper i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö

Så tycker de båda grupper som finns att välja mellan och det här vill de verka för i församlingen under de fyra kommande åren.

Hitta alla kandidater i kyrkovalet

Genom att ange ditt postnummer hittar du kandidaterna som är aktuella för församlingen som du tillhör. Välj ett annat postnummer och se kandidater för annan församling.

Hitta alla kandidater i kyrkovalet

Kyrkovalet 2021

Rösta i kyrkovalet 2021

6-19 september

Hitta din lokal

Följ rösträkningen på kvällen 19 september

Rösträkningen börjar direkt efter att de tre vallokalerna stängt söndag kväll 19 september 20.00 och den är offentlig. Rösträkningen pågår till dess alla röster är räknade.

Resultatet i förra kyrkovalet 2017

Förra valet gav Arbetarpartiet Socialdemokraterna 7 mandat i kyrkofullmäktige för Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö. Miljöpartister i Svenska kyrkan fick 1 mandat och Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan fick 17 mandat.

Mer om valresultatet 2017 Se hur det gick då i valet till stiftsfullmäktige för Strängnäs stift och kyrkomötet. Och sök upp resultatet för andra församlingar i Svenska kyrkan.

Foto på röstkortskuvert. I bakgrunden ser man personer som köar.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen rör kyrkovalet 2021 och uppdateras fortlöpande.

Röstkort

Hur du röstar

Så här gör du för att rösta.

Förtroendevalda

Församlingen har ett kyrkofullmäktige som väljs för fyra år i kyrkovalet. Kyrkofullmäktige utser församlingens styrelse, kyrkorådet. Och kyrkorådet utser kyrkvärdarna. Här är namnen på alla ledamöter och här finns protokoll och andra handlingar samlade.

Någon klubbar med en ordförandeklubba.

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktiges ledamöter 2021-2025 kallelser och protokoll. Kyrkofullmäktige sammanträder 24 maj och 8 november 2023. Mötena är offentliga.