Foto: Ulrica Robsarve

Här är det alla hjärtans dag varje tisdag

Varje tisdag dukas långbord inne i St:Görans kyrka på Kungsholmen. Mellan klockan 15 och 18 är alla som vill välkomna in till Café Hjärtat på en fika.

– Vi vill vara en öppen kyrka som bidrar till möten mellan människor som kanske annars inte skulle träffas, berättar prästen Johan Lundby.

Prästen Johan Lundby och diakonen Katarina Boberg var två drivande krafter när Café Hjärtat drog igång för tre år sedan. Varje tisdag eftermiddag dukas långbord inne i kyrksalen och mellan klockan 15 och 18 är alla som vill välkomna in på en fika. En vanlig tisdag brukar verksamheten välkomna ett 50-tal personer.

– I området runt S:t Görans kyrka finns ett stort socialt utanförskap. Vi vill vara en öppen kyrka och bidra till möten mellan människor, som kanske annars inte skulle träffas, säger Johan Lundby.

Han berättar att många av de som kommer till Café Hjärtat för att fika, lever i social utsatthet, ofta med inslag av psykisk ohälsa. Samtidigt är det många föräldrar med barn som stannar till på vägen hem från förskola och skola för att fika och umgås.

– Det jag hör föräldrar säga är att de är viktigt att ge barnen en inblick i hur andra människors liv kan se ut. Att barnet får möta människor som de normalt sett inte möter i sin vardag. Café Hjärtat blir en sådan mötesplats, menar Johan.

Idag bärs arbetet av många fler och de flesta engagerar sig ideellt. En av dem är Lily.

– Engagemanget har inneburit mycket för mig personligen. Jag har kommit till insikt om att skillnaden mellan ”mig” och ”dem” är hårfin. Vi är alla trasiga, men på olika sätt. Jag har haft turen att växa upp i en trygg och kärleksfull familj, men hade jag inte haft det skyddsnätet hade det lika gärna kunnat vara jag. Och något jag lärt mig är hur ont det gör när man själv mår dåligt och människor tittar bort. Det vi kan göra som medmänniska är att se varandra, berättar Lily.

Roger beskriver sig som en av stammisarna. Han har varit med från starten och kommer och fikar så ofta han kan.

– Jag får en känsla av samhörighet när jag kommer hit. Du kommer som du är, ingen dömer dig och det är ovanligt idag, berättar han.

Martina Croner