Foto: Magnus Aronson /Ikon

När kyrkan tappar kontrollen

Nyhet Publicerad

Biskop Andreas Holmberg har i sin forskning studerat Svenska kyrkans identitet, roll och uppgift i en tid som på många sätt ter sig väldigt ovan och ny. Söndag 4 oktober kl. 13.00, Storkyrkosalen, Trädgårdsg 9,

Kyrkotillhörigheten har på en generation sjunkit från nio av tio invånare till under sex av tio. Samtidigt har Svenska kyrkan på allvar blivit ett fritt trossamfund bland många andra i ett verklig mångreligiöst och mångkulturellt samhälle. Sammantaget kan det upplevas som om Svenska kyrkan tappar kontrollen över situationen. Samtidigt pågår i kyrkor och församlingshem ett omfattande och mångfacetterat arbete för att orientera sig i detta nya landskap - utan total kontroll men i stor tillit. Detta ska biskop Andreas Holmberg berätta om.

Andreas Holmberg, TD, biskop i Stockholms stift.

Söndag 4 oktober kl. 13.00–14.30, Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9, Gamla stan