Foto: Johannes Söderberg / SVT

TV-samtal om lövhyddohögtiden Sukkot

Nyhet Publicerad Ändrad

Sukkot, den judiska lövhyddohögtiden firas till minne av det israeliska folkets uttåg ur Egypten, en resa där det tillfälliga boendet och utsattheten för väder och vind har en stor och symbolbärande betydelse. I ett program på SVT2 möts domprost Hans Ulfvebrand och Maynard Gerber, kantor i den judiska församlingen i Stockholm, för ett samtal om lövhyddohögtiden.

I slutet av september eller i början av oktober, i den judiska månaden tishri, infaller varje år Sukkot, den judiska lövhyddohögtiden. Denna högtid pågår under totalt nio dagar och har fått sitt namn av hebreiskans sukka, vilket betyder en enkel hydda och är denna högtids stora symbol.

Lövhyddohögtiden firas till minne av det israeliska folkets uttåg ur Egypten, en resa där det tillfälliga boendet och utsattheten för väder och vind har en stor och symbolbärande betydelse.

Till minne av detta bygger många en enkel hydda i sin egen trädgård eller på sin balkong under denna högtid. I denna hydda umgås man och äter ofta en enkel måltid tillsammans under festdagarna. Sukkot är en skördefest, där man även symboliskt firar att årets vinskörd är bärgad.

I programmet kommer vi att få träffa vännerna Hans Ulfvebrand och Maynard Gerber, den senare kantor i den judiska församlingen i Stockholm. De kommer att samtala om lövhyddohögtidens symboliska betydelse i dagens samhälle, om musikens särart och om att leva judiskt i ett postsekulärt och mångkulturellt samhälle. De besöker i programmet både den judiska synagogan och det mångkulturella Fryshuset i Stockholm.

Progaammet går att se på SVT-play

I Fryshusets baskethall finns detta fönster som är utgångspunkt för ett samtal om religion, identitet och mångkultur. Foto: Johannes Söderberg / SVT