KUNSKAPSFRUKOST för journalister: Lika/olika – prästen möter imamen

Prästen Helene Egnell och imamen Mohammad Muslim Eneborg har ofta kontakt med varandra. På vår frukost 23 mars berättade de om hur de samarbetar kring frågor som religionsdialog och flyktingar.

KUNSKAPSFRUKOST DIALOG är en serie samtal där vi bjuder in människor ur olika sammanhang som är i nära kontakt med varandra. Den här gången får du träffa imamen Mohammad Muslim Eneborg och prästen Helene Egnell som samarbetar kring många olika frågor: religionsdialog, flyktingar, religionens plats i det moderna samhället ...

Kristendom och islam är Sveriges två största religioner. Hur ser Helen och Mohammad på sig själva och varandra? Hur ser de på att verka i Sverige i dag? Två spännande timmar i dialog.

"Fråga vad du vill. Var beredd på att bli förvånad", hälsar Helene Engnell.

DAGENS GÄSTER

Helene Egnell, präst, stiftsadjunkt och föreståndare för Centrum för religionsdialog i Stockholms stift.
Mohammad Muslim Eneberg, imam vid moskén Masjid Aysha.

SÅ GÅR DET TILL

Klockan 08.00 står frukosten serverad i Storkyrkosalen. När vi försett oss kommer Helene och Mohammad under ca 45 minuter samtala om kristendomen, islam och vår tid. Resten av tiden är de beredda att svara på era frågor i dialog.

Kunskapsfrukostarna är GRATIS och särskilt riktade till journalister.

Datum och tid

Tisdagen den 23 mars kl 08-10

PLATS

Storkyrkosalen, Trädgårdsgatan 9 i Gamla stan