Kunskapsfrukost för journalister: Bakom murarna

Vad händer egentligen i det Stockholm du aldrig möter? Kyrkans fängelsepräster berättade 3 maj om verkligheten för dem som är intagna, sitter häktade eller genomgår unika andliga program under strafftiden.

9 000 personer per år sitter i de svenska häktena. Av dessa är närmare 150 barn. Trots kritik från FN, Europarådet och Amnesty kan många av de häktade bli isolerade i 22 timmar per dygn. Det gäller också barn.
Men hur är det egentligen där bakom murarna – i häkten och i fängelser? Stämmer kritiken – eller är det tvärtom så att vi har en alltför human vård i Sverige?
Under den här frukosten berättade

Birgitta Winberg som arbetade som präst på Kronobergshäktet i 18 år och var ordförande i en internationell organisation för fängelsepräster.
Ulf Lindgren, i dag präst i Stockholms domkyrkoförsamling, som varit verksam i Klostret på Kumlaanstalten. Där har hittills 600 långtidsdömda från hela landet gått i tysta retreater sedan starten år 2001. Den längsta retreaten pågår fyra veckor.

En rapport från Stockholms universitet kom 2016.

Vår rapport från frukosten hittar du här.