Foto: Zandra Erikshed

Krig och fred

Varmt välkomna till konsert söndag 24 oktober kl 16.00 i Storkyrkan där Arvid Eriksson baryton och Johan Hammarström orgel framför Charles Villiers Stanford Bible Songs op. 113. Fri entré!

Som en av förgrundsgestalterna inom anglikansk kyrkomusik vid förra sekelskiftet bidrog Charles Villiers Stanford till att lyfta den sakrala musiken till allt högre höjder. I den anglikanska evensongen tillhör hans musik standardrepertoaren. Trots hans extremt breda verksamhetsfält, där han komponerade konsertverk, däribland sju symfonier, nio kompletta operor, så är det just den kyrkliga repertoaren som han idag är hågkommen för.

Samlingen av Bible Songs op. 113, publiceras 1909, tillkom efter inspiration av sin tjeckiske tonsättarkollega Antonín Dvořák som 1895 publicerade sina Bibliska sånger op. 99 för röst och piano. Stanford knöt dock sin samling av sex sånger ett steg närmre kyrkan med att komponera för röst och orgel. Till sångsviten komponerade han även Six Hymns för kör och orgel att interfoliera mellan sångerna och därmed få den gemensamma sviten en kantatliknande form. I dagens framförande är det dock sångsviten som står i fokus.

Ur repertoaren:
Charles Villiers Stanford       Bible Songs op. 113