J S Bach: Johannespassionen

Välkommen till Storkyrkan 2 april kl 16.00 och Johannespassionen. Medverkande: Stefan Parkman evangelist, Karl Söderström Jesus, Eric Ander Pilatus, Eleonora Poignant sopran, Lovisa Huledal alt, Patrik Kesselmark tenor, S:t Jacobs Vokalensemble, Rebaroque, Maria Lindal konsertmästare och Mikael Wedar dirigent. Entré! Köp dina biljetter här!

Året är 1724 och vi är förflyttade till Leipzig. Johann Sebastian Bach har året innan tillträtt tjänsten som Thomaskantor. Nu är det dags att komponera långfredagens passionsmusik. Stadens råd hade klart och tydligt deklarerat för Bach när han skulle tillträda tjänsten han skulle ”producera sådana kompositioner som inte är av teatralisk natur”. Vad Bach nu presenterade för lyssnarna i Nicolaikirche långfredagen 1724 var i allra hösta grad ett musikaliskt drama; Passio Secundum Johannem eller mer känd som Johannespassionen. Detta var det första passionsoratorium han komponerade och kom senare att följas av Matteuspassionen, Lukaspassionen och Markuspassionen varav de två senare har förkommit under historiens gång.

I passionsberättelsen med Johannesevangeliet som grund får vi följa scenerna från Jesus gripande till korsfästelse och gravläggning. Bibeltexterna kommenteras av solistiska arior med fria poetiska texter såväl som körkoraler.

Följ med i den gripande passionsberättelsen i Bachs fantastiska musikdramatisering!

Johann Sebastian Bach Johannespassionen BWV 245

Stefan Parkman evangelist