Festal Evensong - utdelande av Ceciliapriset

Välkommen till Festal Evensong med utdelning av Ceciliapriset i Storkyrkan den fredag den 3:e februari kl 19.00. Medverkande: Hägerstens kammarkör, Stockholms domkyrkokör, Robert Quinney orgel, Oscar Timm dirigent, Johan Hammarströ dirigent, biskop Andreas Holmberg och Sven Milltoft liturg. I samarbete med Stockholms stift.

Aftonsång har i denna form firats i den anglikanska kyrkan sedan 1500-talet. Den är till sin form en sammanslagning av vespern och completoriet – dagens två sista böner i den klassiska tidegärden. Stommen är psaltaren och stora nytestamentliga lovsångerna – Marias lovsång (Magnificat) och Nunc dimittis (Symeons lovsång). Den liturgiska stommen utgörs av kören som här representerar församlingen och för fram dess bön och lovsång. Det handlar alltså om ett i högsta grad aktivt och delaktigt lyssnande. I psalmer och texter deltar hela församlingen och genom betraktelsen och dagens anthem (körsång) belyses dagens tema ytterligare.

Hägerstens kammarkör
Stockholms domkyrkokör
Robert Quinney orgel
Oscar Timm dirigent
Johan Hammarström dirigent

Biskop Andreas Holmberg
Sven Milltoft liturg

Fri entré | Konsertlängd 45 minuter

I samarbete med Stockholms stift.