Dramatiserad S:t Göran & draken

En berättelse om riddaren som befriade en hel stad från drakens hemska gap! En ca 10 minuter lång berättelse främst för barn mellan 3-8 år tillsammans med vuxen.

Varmt välkommen till den dramatiserade legenden: S:t Göran & draken

Här får vi träffa drottningen av Kappadokien, kungen av Kappadokien, prinsessan Kleodilinda och Riddar Göran.

Främst för barn mellan 3-8 år tillsammans med en vuxen. Men kampen mellan ont och gott angår väl oss alla oavsett ålder?

Medverkande:
Kristina Ljunggren
domkyrkokaplan
Sabina Koij domkyrkolektor

Den dramatiserade berättelsen är ca 10 min lång.

Teater i kyrkan

Sedan många år tillbaka har man i Storkyrkan använt teatern som pedagogisk metod. Vi har länge bedrivit ett arbete med att dramatisera bibliska berättelser, existentiella frågor och Storkyrkans spännande historia. Föreställningarna för barn präglas ofta av lättsamhet och humor med fokus på att förmedla kunskap och allmänbildning, utan konfessionella avsikter. Välkommen att lära känna personligheter såsom Josef och hans bröder, Gustaf Vasa och Kleodilinda, prinsessan som riskerade av slukas av draken och som i sista stund räddades av Riddar Göran!