Det ständiga nytänkandet i tolkning, tro och lära.

Cecilia Nahnfeldt, Göran Agrell och Peter Strömmer diskuterar kyrkans roll utifrån bilder och tidningsklipp. Tisdag 24 oktober kl 18 i Storkyrkan.

REFORMATION OCH IDÉBUREN INNOVATION

Kyrkans pågående reformation har betydelse för ett aldrig avslutat samtal om tro, politik och samhällsengagemang. Läran förnyas fortlöpande, tolkningen förändras ständigt. Storkyrkan har i vår tid gått före vad gäller vad som är möjligt inom kyrkans ram. På sin tid väckte domprost Ludvig Jönsson uppmärksamhet med teman som New Age och dialog med alla slags religioner, filmkvällar och kontroversiella konstutställningar. Ännu i dag kan inbjudan till samtal med företrädare för andra religioner uppröra. Vi har samlat in bilder och tidningsklipp och diskuterar kyrkans roll i vårt samhälle i en reformatorisk anda.
Medverkande: Cecilia Nahnfeldt, forskningschef vid Svenska kyrkans forskningsenhet, Göran Agrell, teologie doktor och Peter Strömmer, präst och lutherkännare.
Datum: Tisdag 24 oktober
Tid: 18.00