De sista orden

Välkommen till S:t Jacobs kyrka den 1 april kl 15.00. Johan Hammarström framför konserten De sista orden - Sept Chorals-Poèmes d’Orgue pour les Sept Paroles du Christ av Charles Tournemire. Fri entré!

Den franske tonsättaren och organisten Charles Tournemire valde att gå sin egen väg. Lockelsen av det turnerande konsertorganistlivet var aldrig någonting för Tournemire, som istället såg sin uppgift att med sin musik tjäna kyrkan och gudstjänsten. Många av hans orgelverk är sprungna ur de suggestiva och mystiska orgelimprovisationer han söndagligen utförde i mässan vid sin älskade orgel i pariskyrkan Saint Clotilde.

Hans stora verk Sept Chorals-Poèmes d’Orgue pour les Sept Paroles du Christ är ett av musikhistoriens många passionsverk som gestaltar Jesu sju ord på korset. De sju citaten är hämtade från de fyra evangelisternas passionsberättelser och speglar Jesus som sann Gud och sann människa.

Efter publiceringen av verket skrev Olivier Messiaen: ”Dessa sju stycken är direkta uttryck för en stark originalitet i tjänst hos en djup tro.”

Charles Tournemire Sept Chorals-Poèmes d’orgue pour les Sept Paroles du Christ op. 67

Johan Hammarström orgel