Claudio Monteverdi: Mariavespern

Varmt välkommen till konsert i Storkyrkan den 26 mars kl 16.00. Medverkande: S:t Jacobs kammarkör, Carl Unander-Scharin, Rebaroque, Maria Lindal konsertmästare under ledning av Gary Graden. Entré!

Monteverdis monumentala Mariavesper är en hyllning till den heliga Jungfrun. Rytmisk, virtuos, mäktig, melodisk och smärtsamt vacker – en fest för örat!

Verket består av en samling satser för soloröster, flerstämmig kör och färgstarka historiska instrument som zinkor, basuner, luta, blockflöjt, dulcian, stråkar och orgel. Man tror att stycket skrevs som en uppvisning i tonsättarens färdigheter i att komponera i både den moderna och den gamla stilen. Monteverdi tillägnade Vespern Påven Paulus V med förhoppning om att få tjänsten som Maestro di Cappella i kyrkan San Marco i Venedig. Så småningom fick han den prestigefyllda tjänsten i San Marco och Mariavespern har sedan dess vunnit berömmelse som ett av musikhistoriens mästerverk.

Claudio Monteverdi Mariavespern

S:t Jacobs kammarkör