Foto: Unsplash

A Festival of Nine Lessons and Carols

I denna musikgudstjänst varvas texter från Moseböckerna till Johannesprologen med körsång. Ett väsentligt inslag är de berömda engelska carols, då alla inbjuds att sjunga med. Vem vill inte stämma in i Dagen är kommen i arrangemang för kör, brusande orgel och de klassiska diskanterna? Varmt välkommen till Storkyrkan den 4 februari kl 13.00 - fri entré!

Det går inte att föreställa sig en engelsk jul utan carolsångare som sjunger i den stressiga julhandeln. Att vandra runt och sjunga julsånger har även en tidig skandinavisk motsvarighet, då eleverna vid latinskolorna – djäknarna – vandrade runt och sjöng julsånger för brödfödan. De svenska luciatågens stjärngossar är djäknarnas sentida arvtagare. A Festival of Nine Lessons and Carols har blivit synonym med julfirandet i den engelskspråkiga världen. I många engelska hem inleds julfirandet när BBC-radion direktsänder denna carolgudstjänst från King’s College Chapel i Cambridge.

S:ta Birgitta vokalensemble
S:ta Birgitta barnkör och juniorkör (Västerleds församling)
Laurentii motettkör (Sollentuna församling)
Råsunda diskanter och Råsunda unga röster (Solna församling

Carina Olofson, Ewa Lena Kansbod & Kerstin Ytterberg dirigenter

Magnus Bergman piano
Johan Hammarström orgel

I samarbete med Stockhholms stift.