Carl-Erik Sahlberg har gått bort

Prästen Carl-Erik Sahlberg gick under bort 17 november. Carl-Erik Sahlberg var domkyrkokomminister i Stockholms domkyrkoförsamling 1989-2009 och direktor 2009-2012 i S:ta Clara kyrka.

Sedan avslutad tjänst i S:ta Clara kyrka bedrev Carl-Erik Sahlberg och hans fru Overa ett arbete bland föräldralösa och utsatta barn i Tanzania.

”Hans arv av bön och diakoni, generositet och ett öppet hem, barmhärtighet och nåd skall vi ära genom att ge det vidare som aldrig förr.” skriver Mats Nyholm, direktor S:ta Clara, i ett minnesord på www.clarakyrka.se.

I samband med högmässan i Storkyrkan på söndag 21 november tändes ljus för Carl-Erik Sahlberg. I S:ta Clara kyrka hölls en parentation samma dag.

Fredag 26 november hölls en minnesstund i S:ta Clara kyrka. Se nedan. Den går att följa i efterhand här.

”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör.”
Johannesevangeliet 11:25

minnesgudstjänst

Varmt välkommen till en minnesgudstjänst för Carl-Erik Sahlberg fredagen den 26 nov kl 13.00 i S:ta Clara kyrka, Stockholm.

Carl-Erik Sahlberg, den som i modern tid har gjort mest för Stockholms fattiga, har gått hem till himlen den 17 nov 2021 i Tanzania. Med ledorden ”det bästa framför” har hans sikte alltid legat där och nu är han framme. Vi ser med stor tacksamhet tillbaka på tiden då Carl-Erik var domkyrkokomminister 1989-2009 och direktor 2009-2012 i S:ta Clara kyrka, och sedan dess varit hemma hos oss i kyrkan många gånger.

Vi hedrar Carl-Eriks minne och firar hans liv och livsgärning som fått vara till stor välsignelse för många människor. Det finns möjlighet att ge en minnesgåva i samband med minnesgudstjänsten till Carl-Erik och Overa Sahlbergs arbete i Tanzania. Plusgiro 1594531-4. Märk din gåva med Minnesgåva.

S:ta Clara kyrka webbsänder minnesgudstjänsten via Facebook.