Kyrkoval 2021

Kyrkovalet 2021 är över. Här kan du se resultatet för kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet.

Tillsammans gör vi kyrkovalet!

Om du är medlem i Svenska kyrkan har du tillsammans med 5,7 miljoner andra en del i en tusenårig andlig tradition i vårt land. Som medlem stödjer du kyrkans kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Svenska kyrkan finns överallt i landet. Oavsett vem du är och hur din tro ser ut, erbjuder Svenska kyrkan sammanhang där vi kan träffa varandra och tillsammans får möta Gud - en Gud som befriar och bär. Detta sker genom gudstjänster, samtal, undervisning, diakoni - socialt arbete, musik, verksamheter för barn och unga, m.m.

Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd och beroende av människors engagemang. Alla är välkomna att ta initiativ och dela ansvar. Genom hela kyrkans historia har människor valts för att överlägga och fatta beslut på hela gemenskapens vägnar. Den som är medlem i Svenska kyrkan och har fyllt 16 år på valdagen har i kyrkovalet möjlighet att påverka hur församlingen ska fullgöra sina grundläggande uppgifter och hur stiften och den nationella nivån ska främja den uppgiften. Den breda delaktigheten i kyrkans styrelse har sin grund i kristen människosyn och alla medlemmars gemensamma ansvar för kyrkans angelägenheter.

Genom att rösta ger du uttryck för din samhörighet med kyrkan, oavsett vem du är eller hur din tro ser ut!

Tre olika val

I kyrkovalet kan du rösta i tre val: till kyrkofullmäktige, stifts­fullmäktige och kyrkomötet. Din röst påverkar vilka som ska styra Svenska kyrkan lokalt, regionalt och nationellt.

Valsedlar hänger på ett träd av papp.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

1. Val till kyrkofullmäktige i Stenungsunds pastorat (vita valsedlar). Kyrkofullmäktige har tillsammans med kyrkoherden det övergripande ansvaret för pastoratets ekonomi och förvalt­ning. De utser också ett kyrkoråd för pastoratet som tar upp frågor om verksamheten som bedrivs och vilka mål man ska arbeta för.

2. Val till stiftsfullmäktige, Göteborgs stift (rosa valsed­lar). Svenska kyrkan är indelad i 13 stift. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning genom expertis inom olika områden.

3. Val till kyrkomötet (gula valsedlar). Kyrkomötet är Svenska kyrkan högsta beslu­tande organ med 251 leda­möter. Det beslutar om hela Svenska kyrkans gemensam­ma och övergripande frågor.

Vilka kan man rösta på?

I det lokala valet till kyrkofullmäktige finns fyra alternativ:

• Arbetarepartiet Socialdemokraterna
  • POSK - Politiskt obundna i Svenska kyrkan
  • Sverigedemokraterna
  • Öppen kyrka - en kyrka för alla (ÖKA)

Nomineringsgruppernas presentation:

Nomineringsgrupper i val till Kyrkomötet och Stiftsfullmäktige
Följande nomineringsgrupper ställer upp i valen till Kyrkomötet (för Göteborgs stifts valkrets) och till stiftsfullmäktige i Göteborgs stift:

(I bokstavsordning)

• Alternativ för Sverige
  • Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
  • Borgerligt alternativ
  • Centerpartiet
  • Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK
  • FRIMODIG KYRKA
  • Himmel och Jord
  • Kristdemokrater i Svenska kyrkan
  • Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna
  • Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
  • Sverigedemokraterna
  • Vänstern i Svenska Kyrkan
  • ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla

Mer information om nomineringsgrupperna

Visning av samtliga kandidater i kyrkovalet

Rösta på valdagen eller förtidsrösta

Rösta på valdagen, söndag 19 september

På ditt röstkort står det vilken vallokal du tillhör. Du kan endast rösta i den vallokal du tillhör. Du måste ha med dig ID-handling och bör ha med dig ditt röstkort. I Stenungsunds pastorat finns det tre valdistrikt med varsin vallokal:

• Norum 1 - Centrala Stenungsund.
    Vallokal är Kristinedalkyrkan, öppetider 9.00-11.00, 12.30-20.00
  • Norum 2 - Yttre delarna av Stenungsund, Stenungsön och Stora Askerön.
    Vallokal är Norums församlingshem, öppettider 9.00-17.00, 18.00-20.00
  • Ödsmål 1 - Ödsmåls församling
    Vallokal är Ödsmåls församlingshem, öppettider: 9.00-11.00, 12.30-15.00, 18.00-20.00

Förtidsrösta 6-19 september

Över hela landet kan du förtidsrösta 6-19 september. Alla röster som läggs i förtidsröstningslokaler kallas för förtidsröster, även om röstningen sker på själva valdagen. Du behöver ha med dig ditt röstkort och ID-handling!

De återstående tiderna för förtidsröstning i Stenungsund är:

• Församlingsexpeditionen, Kristinedalkyrkan:
    Lör 18/9, 09.00 - 12.00
    Sön 19/9, 09.00 - 11.00, 13.00 - 15.00, 18.00 - 20.00
  • Kulturhuset Fregatten (följ skyltning innanför huvudingången):
    Lör 18/9, 11.00 - 14.00
    Sön 19/9, 11.00 - 17.00

Alla lokaler och öppettider för hela landet hittar du här:

Röstkort

Alla röstberättigade får ett röst­kort hemskickat senast den 1 september.

Du måste ha med dig ditt röstkort om du förtidsröstar. Röstkortet används för att skicka din röst till din vallokal. Tänk på att du alltid behöver visa upp en ID-handling, oavsett var du röstar!

Ett röstkort till kyrkovalet kommer in genom brevlådeinkastet.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Personröstning

Du kan, om du vill, kryssa i upp till tre kandidater på valsedeln. Dina kryss ökar deras möjlighet att bli valda.

Brevröstning och ombudsröstning

Du kan brevrösta eller rösta via ett ombud.

Mer information om budröstning, hur detta går till finns på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval

All information om hur du röstar finns på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval