En vas med sommarblommor står på ett bord i trädgården.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Musik i sommarkväll

Fredag, 8 juli kl. 19.00 Storumans församlingsgård

Lärkens flykt

Musik av Robert Schumann, Ralph Vaughn-Williams och Gustav Jannert

Ramona Jannert -  Telcian - violin
Gustav Jannert - piano och orgel

Robert Schumanns första violinsonat i a-moll är passionerad musik i sann romantisk anda, typisk för tonsättaren. Ralph Vaughan-Williams "Lark ascending" är egentligen skriven för violin och orkester men fungerar fint också till ackompanjemang av piano eller orgel.

Ramona och Gustav har spelat tillsammans sedan år 2006, bland annat i deras respektive hemländer Sverige och Rumänien. Ramona kommer från byn Ciceu-Giurgesti i Rumänien och har studerat violin i Cluj-Napoca och i Basel, Schweiz. Hon undervisar nu violin vid musikgymnasiet i Cluj-Napoca. Gustav har studerat kyrkomusik- samt diplomutbildning i orgel i Göteborg liksom tidig musik i Basel och har på senare år kompletterat med en master i piano i Cluj-Napoca. Gustav kommer ursprungligen från Falköping men bor nu tillsammans med Ramona i byn Vechea i Rumänien.