Askgravlund

Foto: Nina Sandgren

Askgravlund finns vid Steneby kyrka, Tisselskogs kyrka, Bäcke kyrka och Ödskölts kyrka.

En askgravlund är en ny form av minneslund. Till skillnad från gravsättning i minneslund är anhöriga välkomna att delta vid gravsättningen. Askan ligger i en urna av nedbrytbart material.

Det är viktigt att den som tecknar ett avtal om askgravlund skriftligen bekräftar att man förstått vilka regler som gäller och avser att följa dem.

Både minneslund och askgravlund ger frihet från skötselansvar. Det är inte tillåtet att plantera växter eller på något annat sätt märka ut en enskild gravplats. Det finns i stället en gemensam plats för blommor och ljus, och bänkar för den som vill sitta ned och minnas i den vackra miljön.

På en gemensam plats – en mur, en pelare eller liknande intill gravområdet – finns plats för en namnskylt. Namnskyltarna sitter uppe i 25 år.
Kyrkogårdsförvaltningen sköter framtagning och uppsättning mot en avgift.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen