Två kvinnor med munskydd tar emot valsedlar av en man som röstat i kyrkovalet.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Kyrkoval 2021

Den 19 september 2021 var det val i Svenska kyrkan. Förtidsröstning pågick 6-19 september. Nästa kyrkoval är 21 september 2025.

Vad händer efter valdagen?

Efter valdagen skickas alla röster från kyrkovalen till respektive stiftsstyrelse som har ansvar för den så kallade slutliga sammanräkningen. Vid den slutliga sammanräkningen kontrolleras och räknas alla röster ytterligare en gång. Även de förtidsröster som inte fanns i vallokalen på valnatten räknas vid detta tillfälle. Nu räknas även personröster.

Den slutliga sammanräkningen är precis som den preliminära sammanräkningen offentlig och respektive stiftsstyrelse anslår tid och plats för denna.

När den slutliga sammanräkningen är klar beror på hur många som deltar i årets kyrkoval och hur många som förtidsröstat. Ett slutligt valresultat uppskattas kunna publiceras månadsskiftet oktober/november.

Valresultat 2021

Här hittar du valresultatet.

Se valresultat i Starrkärr-Kilanda församling
Rösträkning

Det här händer efter kyrkovalet

På valdagen stänger vallokalerna kl. 20.00, samtidigt avslutas röstningen i alla de förtidsröstningslokaler som haft öppet under valdagen.

Ett gruppfoto av kyrkomötets alla ledamöter mellan åren 2014–2017.

Så fördelas mandaten

Platserna, eller mandaten, i kyrkovalen fördelas proportionerligt mellan nomineringsgrupperna. Den grupp som får flest röster får också flest mandat.

Information om Kyrkovalet 2021:

Om kyrkovalet

I kyrkovalet röstar väljarna om vilka som ska vara med och bestämma i Svenska kyrkan de kommande fyra åren.

Så röstar du

Information om hur, var och när du kan rösta i kyrkovalet.

Det här röstar du till

I kyrkovalet kan man rösta i tre val: Kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet. Din röst påverkar hur Svenska kyrkan styrs lokalt, regionalt och nationellt.

KYRKOFULLMÄKTIGE, DITT LOKALA VAL

Du väljer till kyrkofullmäktige i Starrkärr-Kilanda församling. Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig. Till exempel vilken verksamhet för barn och unga som ska finnas i församlingen, eller hur kör- och konsertverksamheten ska se ut.

Nomineringsgrupper som ställer upp i kyrkovalet till kyrkofullmäktige i Starrkärr-Kilanda församling:

• Socialdemokratiska arbetarepartiet
  • Kyrkans Framtid

I tidningen Kyrkbladet och informationsfoldern ”Vad vill du att Svenska kyrkan ska göra?” står det att det är tre nomineringsgrupper, men det var felaktiga uppgifter.

VAL TILL STIFTET, REGIONALT

Svenska kyrkan är indelad i 13 stift. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning genom expertis inom flera områden. Till exempel i kyrkoantikvariska frågor när man ska renovera en kyrka.

VAL TILL KYRKOMÖTET, NATIONELLT

Kyrkomötet är Svenska kyrkan högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor. Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken.

Nomineringsgrupper och kandidater

Här kan du söka efter nomineringsgrupper och kandidater som ställer upp i kyrkovalet 2021. Det går att söka antingen efter postnummer eller via stift, kommun eller församling.

Sök efter nomineringsgrupper och kandidater

Frågor och svar om kyrkovalet

Söndag 19 september 2021 är det kyrkoval. Alla medlemmar i Svenska kyrkan som har fyllt 16 år för rösta i tre olika val: kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet. På den här sidan har vi samlat några frågor och svar om kyrkovalet.

Så röstar du i kyrkovalet

Valdagen är söndag 19 september 2021. Du kan rösta på flera sätt i kyrkovalet: i vallokalen, med bud, med brev eller genom förtidsröstning i lokal. Förtidsröstningen startar redan 6 september.

Mer om kyrkovalet:

På andra språk

På andra språk/In other languages

Här finns information om kyrkovalet på andra språk. Information about the election in Church of Sweden translated to several languages.

Tillgänglig webb

Sidor om kyrkovalet med information på lätt svenska, talad webb och teckenspråk.