Sandö kyrkogård

Kyrkogården på Smögen är en ovanlig kyrkogård, den består nämligen helt och hållet av sjösand, (havsbotten)...

Kyrkogården på Sandö ligger belägen på ett smalt flackt näs mellan två havsvikar, en knapp kilometer nordnordöst om kyrkan. Kyrkogården är en ovanlig kyrkogård, den består nämligen helt och hållet av sjösand, (havsbotten). En dansk firma använde en slamsugningsbåt och sög upp all sand i viken intill kyrkogården. Runt kyrkogården finns en oregelbunden mur av granitblock och utmed den väger oxelträd. En vacker ingång av murad granitblock och med järnkors på varje sida. Kyrkogården invigdes  1951. Innan kyrkogården på Sandö kom till fraktade man dom avlidna till kyrkogården på Sandbogen med båt.

Sandö kyrkogård har en minneslund och en askgravlund.