Sommarens kyrkogårdsvandringar

Nyhet Publicerad

Vi kommer under sommaren att arrangera kyrkogårdsvandringar på flera av våra kyrkogårdar. Varmt välkommen!

Vandring på Bohus-Malmöns kyrkogård, som är belägen på vägen ut till Kattesand, den 6 juli kl. 18.00.

Där tar Edmond Bäck, en stor Malmön-kännare, och Per Ekstedt, som har stor kunskap om stenindustrin på ön, med er på en resa genom både sten-epoker och skutskeppare. Vi avslutar vandringen med fika.

Vandring på Sandbogens kyrkogård i Kungshamn tisdagen den 29 juni kl. 18.00.

Jan Bäck tar er med på en spännande vandring där ni får ta del av några av ortens kända personer och deras livsöden från förra seklet, historia kring kyrkogården och kringliggande fastigheter. Vi avslutar vandringen med fika.

Vandring på Askums gamla kyrkogård den 13 juli kl 18.00, som är belägen ca 300m öster om nya kyrkogården.

Leif Holm tar er med på spännande berättelser om intressanta livsöden, gravstenar efter stupade piloter och sjömän från båda världskrigen och här finns även rester från den gamla medeltida kyrkan som stod mitt på kyrkogården en gång.  Vi avslutar med fika.

Vandring på Tossene gamla kyrkogård den 10 augusti kl. 18.00, som ligger mitt emot bygdegården.

Royne Niklasson, före detta kyrkvaktmästare i Tossene tar er med på en intressant vandring på den jättegamla kyrkogården där det en gång i tiden stod en medeltida kyrka. Här vilar många storbönder tillsammans med smeder, hästkarlar m.m. Vi avslutar vandringen med fika.

Ingen anmälan behövs för att delta men för mer information kontaktar ni:

Jan Bäck på 070-6599671

Per Ekstedt på 070-2140029

Edmond Bäck på 072-2438614

Royne Niklasson på 070-6756713

Leif Holm på 076-7834011

Varmt välkomna på några spännande kulturvandringar i sommar.