Kungshamns kyrka

Stor vacker kyrka mitt i Kungshamn

Kungshamns kyrka är en kyrkobyggnad som ligger i samhället Kungshamn i Sotenäs kommun. Den är församlingskyrka i Södra Sotenäs församling, Göteborgs stift. I kyrkan ryms 380 personer.

Kungshamn fick sin första kyrka 1780, då den stora befolkningsökningen under sillperioden gjort att moderkyrkan i Askum blev alltför trång. Från början var det en kapellförsamling, men som fick sin första komminister 1874. Den första kyrkoherden kom 1917, med församlingarna Kungshamn, Smögen, Askum och Malmön, som alla tillhört Tossene pastorat innan.

Den första kyrkan i rödmålat trä fick namnet Gustav Adolphs Capell och var belägen inne på den gamla kyrkogården, där det nu står en minnessten placerad. Kyrkan revs 1879 för att ersättas av en mycket strörre kyrka i sten som ritades av arkitekten Adrian C. Peterson.

1901 brann kyrkan och förstördes, och man byggde en ny efter i stort sett samma ritningar, som invigdes 17 april 1904. Ett fåtal saker finns kvar från den gamla kyrkan, bland annat den mindre kyrkklockan med inskriptionen:

När Gustav Svea spira förde
Och Gustav Adolph kronprins var
När man av krig alls intet hörde
När jorden ymnig årsväxt bar,
Då gjöts jag om och fick nytt ljud
Att kalla folk till Herrens dyrkan
Att mana dem att gå i kyrkan
Ther bedja, tacka, lofva Gud.

Naturligtvis har det hänt mycket under åren som gått:

• 1936 sattes det stora altarkrucifixet i trä upp - skuret av axel Andersson, Morup. Korfönstret som fungerat som altartavle flyttades till höger om altaret och till vänster köptes ett nytt korfönster in.
  • 1949 installerades tornuret.
  • 1964 byggdes församlingshemmet intill kyrkan.
  • 1965 renoverades kyrkan grundligt och försågs med nya bänkar.
  • 1974 satte man in en ny orgel med 24 stämmor, byggd av Bröderna Magnusson.
  • 1990 byggdes kyrkan ihop med församlingshemmet, som byggdes om och till.
  • 1993 renoverade man kyrkan invändigt och de ursprungliga färgerna togs fram.
  • 2005 murade man om kyrktornet, från ca 3 meters höjd.
  • 2015 rengjordes och restaurerades de blyinfattade korfönstren.

Inventarier
- En åttakantig dopfunt av trä är samtida med kyrkan. Funten ställdes undan 1934 men togs åter i bruk 1993. Längst bak i kyrkan står en dopfunt huggen i granit som användes åren 1934-1993.
- Vid kyrkorummets norra sida står en predikstol med åttakantig korg. Predikstolen är samtida med kyrkan och kompletterad 1936.