Konfirmation

En möjlighet för dig som vill utforska tron, livet och vad ditt dop har för betydelse.

Välkommen till KONFA 23/24 i Sotenäs pastorat

Lovkonfa
Denna grupp passar perfekt för dig som älskar att resa! Vi träffas på lov och helger - ett bra alternativ för dig som vill se och uppleva nya saker samtidigt som du konfirmerar dig.

Kungshamns församlingshem

• Konfastart och vårdnadshavarmöte 31/8
• Helgläger 8-9/9  - Åh-stiftsgård
• Höstlov v 44,  30/10-1/-11 - dagläger i Hunnebostrands församlingshem
• Sportlov v 8,  21-25/2  - Fjällen
• Vårläger 8-12/5  - Köpenhamn
• Konfirmation 18/5

INFO-KANALEN LOVKONFA 23-24

Här samlar vi all information för Lovkonfa 23-24. Informationen för händelser som varit tas bort.

Undrar du något? Kontakta oss!

VAD ÄR KONFIRMATION?
    Konfirmandtiden är en spännande upptäcktsresa där du får tid att upptäcka vem du själv är tillsammans med vuxna och andra i din ålder. Du får nya kompisar, du får åka på roliga läger, du får pröva på och lära om kristen tro, prata om Gud och prata med Gud.
    Du får chans att ställa dina frågor om kärlek, Gud, bibeln, ondska, livsstil - ja allt. Vad är egentligen viktigast i livet? Kommer man till himlen när man dör? Hjälper bön? Vad är Gud?

Under konfirmandtiden vill vi vara din samtalspartner, någon som vandrar med dig under en period av ditt liv. Tillsammans vill vi göra konfirmationen till en härlig och unik upplevelse - ett minne för livet! Konfirmationen är att bekräfta ”säga ja” till ditt dop.

MEN OM JAG INTE ÄR DÖPT?
    Många ungdomar är inte döpta när de börjar sin konfirmandtid. Att själv få välja var, när och hur ditt dop ska gå till blir en del av din konfirmandtid. Dopet kan ske i gruppen, med familjen eller helt själv på en plats som betyder mycket för dig.

MÅSTE JAG TRO PÅ GUD FÖR ATT BÖRJA I KONFAGRUPP?
    I konfagruppen så finns en chans att ta reda på vad kristen tro handlar om. Oavsett om du tror eller inte är du exakt lika välkommen. Det går bra att vara med i gruppen och bestämma sig under året om du vill konfirmeras eller inte.

SKA JAG GÅ PÅ GUDSTJÄNST OCKSÅ?
    Konfagruppen kommer att gå på gudstjänst. Ibland går hela gruppen tillsammans och ibland väljer man själv vart man vill gå en söndag eller en vardagkväll.  Bor du inte i Sotenäs eller om du är på semester kan du gå på gudstjänst där du är. Själva konfirmationen sker i en avslutande konfirmationsgudstjänst.

VAD KOSTAR DET?
    Konfirmationstiden är gratis, även lägren för dig som bor i Sotenäs pastorat. För dig som inte bor i Sotenäs kan en kostnad tillkomma
    för läger. Hör av dig till ansvarig präst.

HUR ANMÄLER JAG MIG?
    Via anmälningsformuläret på vår hemsida. Vill du vet mer, hör av dig!

PRIVAT KONFA
    För dig som känner att en vanlig grupp ger för många intryck, eller är för krångligt, så erbjuder vi även konfirmation i mindre sammanhang. Kanske är detbara du och prästen som träffas ibland, eller så är ni några stycken. Undervisningen blir anpassad till dig helt enkelt. Du konfirmeras i en gudstjänst i en kyrka som ni väljer tillsammans.

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

För konfirmation 20/21 så välj en av grupperna ovan - fredagskonfa som sträcker sig över hela året, eller sommarkonfa med mer koncentrerad undervisning i form av läger.

Fler länkar om konfirmation:

10 skäl till att konfirmeras

Konfirmeras som vuxen