Konfa 2022/2023

Läs mer om konfirmation och fyll i formuläret för att anmäla dig.

Torsdagskonfa

Denna grupp är för dig som tycker om att ha kontinutet och tycker att det känns perfekt att träffast direkt efter skolan. Smidigt och bra helt enkelt!

Vi träffas i Kunghamns församlingshem varje vecka på torsdagar efter skolan 14:45 - 16:45.

• 23/2 SPORTLOV (ingen träff)
  • 2/3 Tema: Påsken 2 - om Påskdagen och framåt
  • 9/3 Tema: Förlåtelse
  • 16/3 Tema: Den Heliga Anden och Treenigheten
  • 23/3 Tema: Inför konfirmationen
  • 24-26/3 Läger på Örtagården i Lane-Ryr
  • 30/3 Tema: Inför konfirmationen
  • 6/4 SKÄRTORSDAG (ingen träff)
  • 13/4 PÅSKLOV (ingen träff)
  • 20/4 Tema: Förberedelse av konfirmationsgudstjänsten
  • 27/4 Tema: Genrep inför Konfirmationen

Konfirmationen är 29 april 2023 kl 13:00 i Kungshamns kyrka

Lovkonfa

Denna grupp passar perfekt för dig som älskar att resa samt åka iväg på läger!
Vi träffas på lov och helger - ett perfekt alternativ för dig som vill se och uppleva nya saker med dina kompisar samtidigt som du konfirmerar dig.

Viktiga tider

• 23-26/2 2023 - Skidresa till Stöten i Sälen
  • 17-21/5 2023 - Resa till Berlin

Konfirmationen är 27 maj 2023 kl 11:00 i Hunnebostrands kyrka

Q & A

VAD ÄR KONFIRMATION?
Konfirmandtiden är en spännande upptäcktsresa där du får tid att upptäcka vem du själv är tillsammans med vuxna och andra i din ålder. Du får nya kompisar, du får åka på roliga läger, du får pröva på och lära om kristen tro, prata om Gud och prata med Gud. Du får chans att ställa dina frågor om kärlek, Gud, bibeln, ondska, livsstil - ja allt. Vad är egentligen viktigast i livet? Kommer man till himlen när man dör? Hjälper bön? Vad är Gud?

Under konfirmandtiden vill vi vara din samtalspartner, någon som vandrar med dig under en period av ditt liv. Tillsammans vill vi göra konfirmationen till en härlig och unik upplevelse - ett minne för livet!
Konfirmationen är att bekräfta ”säga ja” till ditt dop.

MEN OM JAG INTE ÄR DÖPT?
Många ungdomar är inte döpta när de börjar sin konfirmandtid. Att själv få välja var, när och hur ditt dop ska gå till blir en del av din konfirmandtid. Dopet kan ske i gruppen, med familjen eller helt själv på en plats som betyder mycket för dig.

MÅSTE JAG TRO PÅ GUD FÖR ATT BÖRJA I KONFAGRUPP?
I konfagruppen så finns en chans att ta reda på vad kristen tro handlar om. Oavsett om du tror eller inte är du exakt lika välkommen. Det går bra att vara med i gruppen och bestämma sig under året om du vill konfirmeras eller inte.

SKA JAG GÅ PÅ GUDSTJÄNST?
Konfagruppen kommer att gå på gudstjänst i kyrkan. Ibland går hela gruppen tillsammans och ibland väljer man själv vart man vill gå en söndag eller en vardagkväll.  Det finns många olika slags gudstjänster! För dig som vill gå sommarkonfa och inte bor i Sotenäs så går det bra att gå i gudstjänst där du bor. Själva konfirmationen sker i en avslutande konfirmationsgudstjänst.

VAD KOSTAR DET?
Konfirmationstiden är gratis, även lägren för dig som bor i Sotenäs pastorat. För dig som inte bor i Sotenäs kan en kostnad tillkomma för läger. Hör av dig till ansvarig präst.

HUR ANMÄLER JAG MIG?
Till kontaktpersonerna, på mejl eller telefon. Informationen hittar
du på föregånde sida.

Privat konfa
För dig som känner att en vanlig grupp ger för många intryck, eller är för krångligt, så erbjuder vi även konfirmation i mindre sammanhang. Kanske är det bara du och prästen som träffas ibland, eller så är ni bara några stycken. Undervisningen blir anpassad till dig helt enkelt. Du konfirmeras i en gudstjänst i en kyrka som ni väljer tillsammans.