Begravningsgudstjänsten

När det oundvikliga händer är det mycket att tänka på. Men hjälp och stöd finns.

Begravningsgudstjänsten är ett farväl. En möjlighet att tacka för livet och överlämna till Gud den som gått bort. En möjlighet att tillsammans med andra sörja, minnas och hämta kraft att leva vidare. En möjlighet att låta evighetens ljus ge hopp.

Att mista en anhörig eller nära vän är en svår situation. Vi ställs både inför sorg och en rad praktiska problem. En begravningsbyrå kan hjälpa till med allt det praktiska runt en begravning, men det är alltid de anhöriga som bestämmer vem som ska göra vad. Det finns naturligtvis inga hinder för att man själv ordnar begravningen. Genom byrån får du veta när begravningen kan äga rum, efter dina önskemål. Du får även reda på vilken präst som är begravningsförrättare och vilken kantor eller organist som tjänstgör. Prästen och musikern utformar sedan detaljerna kring gudstjänsten tillsammans med dig, där den döde lyfts fram genom ord och musik.

Alla som är folkbokförda i Sverige betalar en begravningsavgift som ger rätt till gravsättning på allmän begravningsplats, oavsett religion eller kyrklig tillhörighet. En ceremonilokal för konfessionslösa begravningar, så kallade ”borgerliga begravningar” finns i Askums samlingslokal, det som tidigare var församlingshemmet.

Läs mer om begravning på Svenska kyrkans hemsida.

Begravningsombud Gunilla Ohlin, mail: gunillaohlin@hotmail.com