Askums kyrkogård

Askums kyrkogård från1945 är den nyaste kyrkogården i Askum...

Askums kyrkogård från1945 är den nyaste kyrkogården i Askum. Deln äldsta delen invigdes 1922 och utvidgades 1945. Kyrkogården omges av en stenmur, utmed växer det oxelträd. Ingångar finns i norr från kyrkoplanen och vid tornet via en stentrappa.

Här kan vi erbjuda kist och urngravssättningar, samt aska i askgravlunden. Nya och återlämnade gravplatser kan tillhandahållas. I askgravlunden grävs askan ned på en omärkt plats( men för kyrkogårdspersonalen känd) plats. Anhöriga får ej närvara vid nedsättningen. En bronsplatta med den avlidnes namn sätts upp på en av minnesstenarna som finns i anslutning till askgravlunden. Blommor och ljus placeras på anvisad plats.

Vi har lagt ned ett stort antal gravstenar i samband med gravsäkringskontrollen. Om ni känner någon anhörig till en av de nedlagda stenarna är vi tacksamma för kontaktuppgifter.