Coronaviruset och församlingens verksamhet

Vi är rädda om varandra!

Uppdaterad 2020-09-15

VI STÄLLER OM

Nu firar vi åter mässor (gudstjänst med nattvard) i vår församling. Dock ser nattvarden lite annorlunda ut mot hur det brukar vara. Vi delar endast ut brödet. Vinet finns med på ett symboliskt sätt.

VI FÖLJER FOLKHÄLSOMYNDIGHETENS RIKTLINJER

Detta innebär bland annat att vi behöver hålla fysiskt avstånd till varandra, både inomhus och utomhus. För att kunna hålla fysiskt avstånd i samband med gudstjänsterna firas de med begränsningar på antal deltagare. Inklusive personal är vi max 40 personer.

Tidigare uppdateringar

Biskop Susanne Rappmans brev till stiftets församlingar

Sätt er glest i rummet, ge plats för en ängel mellan dig och bänkgrannen!

Biskop Susanne Rappman

Biskop Susanne Rappman har skrivit brev till stiftets församlingar. I brevet uppmanar hon oss att följa Folkhälsomyndighetens råd.
Hon skriver
Så ett råd som jag aldrig kunde drömma om att jag skulle ge: Jag vill uppmana dig som tillhör någon av riskgrupperna och/eller dig som är över 70 år att följa Folkhälsomyndighetens råd och stanna hemma! Kom inte till gudstjänster eller andra verksamheter. Jag vädjar till dig som är kyrkvärd, körsångare, emeriti präst, förtroendevald, ungdomsledare, anställd, trogen gudstjänstfirare. Du är en ovärderlig del av kyrkan! Men just nu bör du stanna hemma, inte bara för din egen skull, utan för dina medmänniskors skull.

För att läsa brevet i sin helhet kan du följa länken nedan:
Biskop Susanne Rappmans brev till församlingarna

Sammankomster med mer än 50

Människor som vill komma till våra kyrkor för att tända ett ljus, be eller fira gudstjänst ska känna sig välkomna. Idag begränsade regeringen mötesplatser och evenemang till max 50 personer. Detta kommer vi självklart att följa.

Sprid ut er i kyrkan. Ta ögonkontakt med varandra, lägg handen på hjärtat för att hälsa. Le mot varandra.

behöver du någon att tala med?

Välkommen att höra av dig till församlingsexpeditionen, tfn 035-16 13 00, som sedan kan hänvisa vidare till rätt person.

OMställd verksamhet för att minska smittspridningen av Corona Covid-19

För att hindra smittspridning kommer viss verksamhet att ställas om under en period. En del verksamheter träffas under andra former än vanligtvis och en del verksamheter ställer vi på ”vänt”. Ansvarig personal för verksamheten meddelar de aktiva i verksamheten.
Vi fortsätter att fira gudstjänster och kyrkliga handlingar, såsom dop, vigsel och begravning.
Kyrkängens förskola håller öppet fram tills andra rekommendationer ges från Folkhälsomyndigheten.

om verksamheter

Söndrum-Vapnö församling följer Folkhälsomyndighetens råd och övriga myndigheters information och håller sig uppdaterad kring utvecklingen för Coronaviruset/Covid-19.

Församlingen anpassar sin verksamhet efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset. Om nya direktiv eller beslut tas som påverkar verksamheten informerar vi om detta på hemsidan, på Facebook och på Instagram.

Tänk på att

Vi ser varandra. När vi hälsar på varandra gör vi det med ögonen. Handen som vi lägger på hjärtat berättar att jag tar emot dig i mitt liv i detta mötet.

Vi uppmanar alla att följa Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer.

Allmänna råd

* Stanna hemma när du är sjuk.
* En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.
* Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten.
* Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.