En kvinna klädd i blå kofta och skjorta med prästkrage. Hon ler. Bredvid henne sitter en stor ljusbrun pudelr
Foto: Miriam Maul

Prästen Agneta har hittat hem i Långsele

Det här är inte första svängen i Långsele för Agneta Werner. På 80-talet jobbade hon som präst i Graninge och sen dess har hon bott i Upplands Väsby, fram till i höstas.

Hur känns det att vara tillbaka?
– Allt gick så fort från att vi var här på semester i augusti tills vi kom hem och sen fick jag jobb och vi flyttade hit i oktober. Det känns bra att vara tillbaka i präst-jobbet och att vara tillbaka här. Jag tycker om att vara ute i naturen och trivs i omgivningen, det känns som att man har kommit hem.
Agneta har varit sjukskriven en längre tid, men i höstas var hon redo.
– Jag har rehabiliterat mig länge och väl och kände att nu var det dags.
Allt började förra sommaren då hon och sambon var i Hammarstrand på semester hos släktingar.
– Vi åkte runt på olika platser och tänkte att här vore det mysigt att bo när vi blir pensionärer. Men vänta har aldrig varit min grej, så när vi kom hem satte jag mig och googlade och såg att det fanns många jobb här i pastoratet. Då ringde jag till kyrkoherden och presenterade mig och sa att jag var intresserad och nu är jag präst i Långsele och Helgum.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är fritt, jag planerar min dag själv. Jag tycker väldigt mycket om att prata inför folk. Jag får tänka igenom livsfrågor och presentera mina tankar för en publik varannan vecka, det är superlyxigt. På begravning får jag summera någons liv, säga något som kanske kan vara en tröst för människor som sörjer, det är meningsfullt.
Vad är svårast?
– Att nå ut till folk och få dem att komma till oss. Att det jag står och pratar om i kyrkan inte bara är av intresse för en navelskådande liten grupp, utan väldigt allmänmänskligt som många kan ha glädje av att prata kring.
Agneta brinner för att prata om psykisk ohälsa, något hon själv har gått igenom.
– Jag vill försöka hitta ett forum att kunna nå ut till främst unga. Till hösten planerar jag för en gudstjänst med fokus på just det ämnet, och i samband med psykiatriveckan tänkte vi ha föreläsningar som handlar om utbrändhet, utmattningssyndrom och självskadebeteende. Så många är påverkade, men det går inte riktigt att prata om det. Jag brinner verkligen för att få prata om det här, för att det är superviktigt.
Hon ser positivt på etableringen som sker runt om i kommunen.
– Jag känner att jag är på rätt plats, här satsar man och här finns det en framtid. Det påverkar en väldigt mycket psykiskt om det finns en framtidstro i bygden och det gör det verkligen här!

TEXT OCH FOTO: MIRIAM MAUL

Artikeln publicerades först i Sollefteåbladet nr 8 2022.

Agneta Werner
illustration föreställande ett @, en telefonlur, ett kuvert. För att illustrera på vilka sätt det går att nå oss.

Kontaktuppgifter till expeditioner och till övrig personal hittar du här.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Tio barn och en ledare leker med en stor färggrann "fallskärm". De hjälps åt att kasta upp den i luften.De är utomhus på en gräsmatta.

Välkommen till Svenska kyrkan i Sollefteå

Svenska kyrkan Sollefteå består av tolv församlingar i samverkan: Boteå, Ed, Graninge, Helgum, Junsele, Långsele, Multrå-Sånga, Ramsele-Edsele, Resele, Sollefteå, Ådals-Liden och Överlännäs församlingar. Din lokala del av hela Sveriges kyrka finns här i glädje, sorg, vardag och fest. Du är en viktig del av den.

Ett uppslaget Månadsblad.

Månadsbladet

Vill du få kalendern för församlingarna i Sollefteå pastorat tillsänt dig via e-post eller vanlig post? Bli prenumerant på Månadsbladet! Det kostar inget. Gör så här för att prenumerera:

Två händer hålls fram. I händerna ligger vita lappar med ord skrivna i svart. Ord som gemenskap, livet, tvivel, Gud, tro, dela.

Verksamhet i församlingarna

Vill du prata om Gud med andra? Ta en promenad och umgås? Sjunga i kör? Är du nybliven förälder som vill träffa andra föräldrar eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

En mamma och några barn i olika åldrar sitter på golvet.

Barn & familj

I Sollefteås tolv församlingar finns en mängd aktiviteter för alla åldrar. Trygga mötesplatser för familjen, barnen eller alla tillsammans. Här hittar ni mer information om vår verksamhet.

Nyheter från Svenska kyrkan Sollefteå

Prenumerera via RSS

Stilla veckan och påsk

Publicerad:

Inte mindre än 41 gudstjänster serveras mellan den 24 mars till 1 april. Här kan du se vad som sker i kyrkan närmast dig, eller ta en titt på vad som sker grannförsamlingen. Här kan du även hitta länkar till mer information om påskens drama. Varför firar vi egentligen påsk?

Vi söker sommarjobbare till kyrkogårdarna i Västraområdet

Publicerad:

Är du skolungdom och vill ha sommarjobb på någon av kyrkogårdarna i Näsåker, Junsele, Resele, Ed , Ramsele och Edsele? Välkommen med din intresseanmälan!

Så här säger kyrkorådets ordförande om lokalförsörjningsplanen

Publicerad:

Den lokalförsörjningsplan som kyrkofullmäktige fastställde i november är ett viktigt verktyg i det pågående budgetarbetet men inga beslut är tagna ännu.

Hälsomässa i år igen

Publicerad:

Jobbar du med hälsa? Har du/ditt företag eller förening något att erbjuda som rör just människors hälsa? Den 14 april gör vi en repris på den lokala hälsomässan i Långsele. Kom med som utställare!

Lokalförsörjningsplanen klar

Publicerad:

Vid sitt novembermöte fastställde kyrkofullmäktige en lokalförsörjningsplan för Sollefteå pastorat. Den innehåller bland annat en långsiktigt hållbar plan för verksamheternas behov av lokaler. Här får du veta mer om vad en lokalförsörjningsplan innebär.