Soluppgång över nordiskt landskap.
Foto: Jonas Åman

Rutin för en god morgon

Morgonandakt eller en stund egentid på bussen? Varje ny dag ger Gud till oss i nåd, men hur tar vi vara på dem på bästa sätt? Här finns några tips på hur man kan få rätt riktning i livet.

Slå på radion

En psalm, en sång, en tanke och en bön. Allt på max tio minuter. Varje vardag sänds morgonandakten i radions P1 kl 05.45.

Lyssna i app

I gratisappen "Pray as you go" går det att välja en tid för påminnelse om daglig andakt. Andakten på 12-13 minuter är i ignatiansk anda med klockringning, gregoriansk sång, bibelord, bön och reflektion.

Läs en andaktsbok

Andaktsböcker är en särskild genre. Ofta innehåller de ett bibelord och en kort reflektion. Välkända titlar är Bönens trädgård av Martin Lönnebo och Från hjärta till hjärta med bland andra Ylva Eggehorn och Lena Bergström.

Känn på Frälsarkransen

Det finns gott om förslag på hur man kan be med radbandet Frälsarkransen, i både böcker och på webben. Börja och avsluta andakten med Gudspärlan, föreslår armbandets skapare Martin Lönnebo, som tillägger: "Frälsarkransen och du kommer att finna er egen väg."

Tänd ett ljus

Passerar du en kyrka dagligen? Gör det till en vana att gå in och tända ett ljus. Det går att också sitta ner i kyrkbänken och be eller bara andas några andetag. Eller tänd ett ljus hemma som stilla stund, kanske dopljuset som en påminnelse om att du inte är ensam.

Låt mig var morgon möta din trofasthet, ty jag förtröstar på dig. Visa mig den väg jag skall gå, jag sätter mitt hopp till dig.

Psaltaren 143:6
Solnedgång vid vattnet.

Hälsa för själen

Vi lär oss redan från barnsben att vi behöver ta hand om vår kropp, tänka på hur vi rör oss och vad vi stoppar i oss. Men även själen behöver motion. Här hittar du övningar och tips som gör gott för själen.

Övning i medkänsla

I de flesta andliga traditioner är omsorgen om andra central. Modern lyckoforskning visar dessutom att en människa mår bra av att hjälpa och vara vänlig mot andra.

Silhuett av en person sittande på en parksoffa med en cykel bredvid. Himlen är blå och rosa.

Ditt andliga gym i vardagen

Vill du kan träna din andliga hälsa? Cykelturen till jobbet passar för bön och snabba möten i affären kan vara tillfällen att visa medmänsklighet. Men du kan också skapa ditt andliga gym.