Solnedgång vid vattnet.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Hälsa för själen

Även själen behöver motion. Här hittar du övningar och tips som gör gott för själen.

Vi lär oss redan från barnsben att vi behöver ta hand om vår kropp, tänka på hur vi rör oss och vad vi stoppar i oss. Tänk vad bra det vore om vi kunde ge samma friskvård till själen: motionera den ibland och se till att den får näring den mår bra av.

Kyrkan gör det möjligt för många av oss att spänna våra andliga muskler, ta till oss nya tankar och ge oss den näring som vi behöver för att klara av dagen.

Be en bön

Bön är ett samtal med Gud. Du kan be hur som helst och om vad som helst, med ord eller tyst i hjärtat. Det är lika mycket en bön om du ber i en kyrka, i naturen eller på bussen från skolan eller jobbet.

Upplev stillheten i en kyrka

Livet innehåller ofta mycket aktivitet. Därför kan det vara skönt att uppleva stillhet. De flesta kyrkor runt om i landet är öppna så att du kan gå dit och ta det lugnt en stund, tända ett ljus eller be en bön.

Silhuett av en person sittande på en parksoffa med en cykel bredvid. Himlen är blå och rosa.

Ditt andliga gym i vardagen

Vill du kan träna din andliga hälsa? Cykelturen till jobbet passar för bön och snabba möten i affären kan vara tillfällen att visa medmänsklighet. Men du kan också skapa ditt andliga gym.

Soluppgång över nordiskt landskap.

Rutin för en god morgon

Morgonandakt eller en stund egentid på bussen? Varje ny dag ger Gud till oss i nåd, men hur tar vi vara på dem på bästa sätt? Här finns några tips på hur man kan få rätt riktning i livet.

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.

Tro i handling

Det finns ingen mall för hur du ska leva som kristen. Att tro på Gud och vilja leva som en kristen handlar snarare om en inställning. Att tillsammans med Gud försöka göra så mycket gott som möjligt som samtidigt gör gott för dig själv. Gud ställer inga krav, utan du får utgå från din egen förmåga och dina egna möjligheter.

Övning i medkänsla

I de flesta andliga traditioner är omsorgen om andra central. Modern lyckoforskning visar dessutom att en människa mår bra av att hjälpa och vara vänlig mot andra.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Läs Bibeln

Det finns många sätt att läsa bibeln i ditt vardagliga liv, bland annat genom appar. Här hittar du förslag på bibelappar på både svenska och engelska.

Bibel

Pray as you go

Tidegärden i Itunes

Tidegärden för Android

Ge plats för Vilodagen

Det tredje budordet, av de tio som Moses får från Gud i öknen, handlar om vilodagen, och att vi ska helga den. Ibland har det resulterat i stränga regler som har förbjudit allt från tv till matlagning på söndagar. Men den strängheten kan vi lämna bakom oss nu och istället fokusera på att Gud vill att vi ska må bra, och att regelbunden vila hjälper oss att må bra.

Idag är vi fria att utforma den vilan efter vår egen situation. Kan man välja bort vissa saker för att få den andliga vila som behövs för att orka med det här livet? Kan man göra det en gång i veckan? Det är frågor som är värda att hitta egna svar på.

Andningsövning

Under två minuter leder diakon Marie Törnqvist från Karlstads pastorat en andningsövning som hjälper dig att varva ner.

Andningsövning Ladda ner
00:00
Diakon Marie Törnqvist från Karlstads pastorat leder en andningsövning. Inspelning: Karlstads pastorat

Andningsövningen som text

Dags för en paus? Då är andningen ett bra verktyg att ta till för att reducera stress. Ju lugnare andning vi har, desto lugnare blir vi också inombords.

• Sätt dig bekvämt på en stol. Det går även bra att ligga ner på rygg om det känns bekvämare.
  • Blunda gärna, eller fokusera blicken på en punkt framför dig. Följ andetaget in och ut i den rytm du har just nu.
  • Fokusera nu på andetaget in. Hur känns det? Kanske är det lugnt? Kanske känns det kallt? Eller något annat. Bara observera.
  • Flytta nu fokus till andetaget ut. Hur känns det? Kanske är det ryckigt, varmt eller annat. Observera utan att värdera.
  • Fortsätt nu följa hela andetaget – in och ut. Upplever du någon skillnad på in- och utandning? Bara observera och låt det vara precis som det är.
  • Ta nu två djup andetag in, och andas sakta ut. Öppna ögonen, och sträck gärna på dig. Tacka för en stunds paus.