Två kvinnor har lagt upp smörgåspålägg på fat som ställts fram på disken.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Ideella medarbetare

Som ideell medarbetare i Sofia församling ger du en del av din tid. En liten insats kan betyda mycket för din medmänniska. Samtidigt får du möjlighet att träffa nya människor och vara del av en gemenskap.

Just nu söker vi volontärer till sommarcafé och trädgårdsveckor!

Vill du vara volontär i Sofia församlings trädgårdscafé i sommar?

Från mitten av juni till mitten av augusti ordnas sommarcafé
samt öppen trädgård ett stenkast från Sofia kyrka i Vita bergen.
Både caféet och öppen trädgård drivs med ideella krafter.

Som volontär bokar du in några eftermiddagar eller veckor när du hjälper
till, antingen med caféet eller visning av trädgården. Du arbetar tillsammans med andra ideella och får njuta av den vackra 1700-talsmiljön och den talrika blomsterträdgården.

Att engagera sig som volontär är att delta i en gemenskap och dela
glädjen att få göra gott tillsammans. Det är inga tunga lyft men ett par
trappsteg och lite ojämnt underlag.

Är detta något för dig?

Mejla till: sofia.forsamling@svenskakyrkan.se eller ring till församlingsexpeditionen senast 10 april!

Ett ideellt uppdrag är inte det andra likt. Det kan vara allt ifrån att göra smörgåsar i köket, starta studiecirklar, leda andakt på äldreboenden, vara värd/värdinna, bidra med skapande och kreativ verksamhet, och mycket annat.

Att vara delaktig i församlingen handlar inte om prestationer utan att dela livet med varandra och göra skillnad. Var med och bidra till ett samhälle där vi visar omsorg om varandra.

Vill du bidra med kunskaper, erfarenheter och tid?
Det finns många sätt att engagera sig på. Insatsen baseras på intresse och förmåga. Vi har många uppgifter som väntar för dig som vill finnas med i utvecklingen av våra verksamheter. Kanske har du också något eget förslag?

• Gudstjänstgrupp - planera och förbereda gudstjänster
  • Sofiaträffen - husmorsuppgifter
  • Engagera sig i barn- och ungdomsverksamheten
  • Kafé i gemenskap - baka till caféet, m.m.
  • Cirkelledare, starta en studiecirkel i samarbete med Sensus
  • Andakt på äldreboenden
  • Sopplunch på torsdagar
  • Julmarknad i november - förberedelser, pyssel, m.m. under året
  • Handarbete som sälj till förmån för insamlingar
  • Vissa administrativa uppgifter
  • Guider, konsertvärdar, kyrkvakter
  • Kyrkkaffe på söndagar
  • Sommarcafévärdar

Är du nyfiken på vad det innebär att vara ideell medarbetare i Sofia församling? Välkommen att höra av dig!

ACT Svenska kyrkan

ACT Svenska kyrkan är vårt internationella arbete, där vi verkar för en rättvis värld utan fattigdom, hunger och förtryck. Vi drivs av en övertygelse om att varje människa är oändligt värdefull. Vi är en del i den världsvida kyrkan och vårt uppdrag är att vara kyrka just nu - för försoning, förvandling och upprättelse. Genom vårt globala nätverk har vi unika möjligheter att hjälpa till där det behövs. Tillsammans kan vi förändra!

Läs mer på ACT Svenska kyrkans hemsida »