Foto: Tommie Sewón

Kulturscenen Glasrummet

I Sofia kyrka finns Glasrummet, en scen för kultur i olika former.

Releasekonsert & kvällsmässa: Psalmer, sånger eller mittemellan

Den 6 okt släpps albumet "Psalmer, sånger eller mittemellan" med Tommie Sewón och vänner. Som notmaterial och ett musikalbum producerat av Robert Ivansson. Det är fjorton sånger som vill bli psalmer - brukssånger att sjunga tillsammans eller mer solo vid livets heliga stunder och brytpunkter.

Albumsläppet firas med medverkan i kvällsmässa och en (lite försenad) releasekonsert efteråt vid kl 19.15, den 9 nov 2023 i Sofia kyrka - fri entré!

Detta är Tommie och Roberts tionde inspelade album tillsammans och det kanske mest ambitiösa.
- Jag har under tre år bollat ämnen och teologi med sakkunniga, tagit inspiration eller citat från oväntade håll som Kung Carl Gustaf och Wille Nelson. Och förutom de egna texterna även tonsatt texter av Ylva Eggehorn, Mika Wallander, Elisabeth Hjorth och Kerstin Annér. Vi har prövat sångbarhet med församlingar och körer och spelat in på olika sätt - men landat i detta urval från ett trettiotal nya sånger med än fler medverkande textförfattare.

På albumet medverkar förutom Tommie, även: Petra Wahlgren med mycket sång, duetter och fiol. Ted Hector med piano, orgel och mandolin. Esbjörn Öhrwall med gitarrer. Jörgen Wall på trummor. Mikael Augustsson dragspel, bandoneon och accordina. Charlotte Berg i tre duetter. Robert Ivansson, bas och samplers. Samt barnen Judit och Folke Svanell och Rasmus Gillberg, sång.
Delar av den orkestern kommer att vara med den 9 nov.
Varmt välkommen!

Efter kvällsmässan på torsdagar i Sofia kyrka drar en gång i månaden Kulturscenen Glasrummet igång med gästande artister, författare, föreläsare, kultur- eller konstpersonligheter. Det blir spännande samtal, nära möten och upplevelser som känns i magen och som stannar kvar i tanke och själ.

Tommie Sewon och Elin Engström är våra Glasrumsvärdar som du kan kontakta om du har tips på en kulturaktivitet du skulle vilja uppleva i Glasrummet en torsdagkväll.

När sommaren är på ingång flyttar Glasrummet utomhus och blir Öppen scen i Kyrkstugornas trädgård i Vitabergsparken. Är du intresserad av att dela med dig av din talang och dina tankar och känslor på Öppen scen så mejlar du Tommie Sewon.