Mitt engagemang ger mig en delaktighet

Med lite mer perspektiv än mitt tonårsjag hade när det begav sig, så är jag väldigt tacksam att det fanns människor som la sin tid och sitt engagemang på olika uppgifter i kyrkan.

Jag är uppvuxen på landsbygden i det småbrutna landskapet mitt i Västergötland. Det har präglat mig en hel del men ännu större påverkan har den kristna kontexten varit. Mina föräldrar och farföräldrar var medlemmar i den lokala EFS-föreningen med söndagsskola med mera. Senare blev missionskyrkan allt viktigare och nära nog alla klasskamrater var länge med i dåvarande missionskyrkans ungdomsarbete med scout och körsång bland annat.

Vem är jag och varför vill jag vara med i kyrkan?

Allt detta har betytt jättemycket för mig och mina värderingar. Och med lite mer perspektiv än mitt tonårsjag hade när det begav sig, så är jag väldigt tacksam att det fanns människor som la sin tid och sitt engagemang på olika uppgifter i kyrkan.

Mitt engagemang ger mig en delaktighet

Denna uppväxt gjorde nog att mitt val att engagera mig ideellt var naturligt. Jag blev scoutledare någon gång under gymnasietiden och har varit det i olika kårer sedan dess. Det har också varit många andra uppgifter genom åren, städgrupper och styrelsearbete om vartannat. Just nu är jag förtroendevald som ledamot i kyrkofullmäktige och kyrkorådet (-tack för förtroendet!).

Oavsett vad det har handlat om så har en sak hela tiden funnits med; Det är att mitt engagemang ger mig en delaktighet och känsla av att detta är min kyrka och min församling på ett djupare sätt. Jag hoppas också att min insats gör att fler får uppleva kyrkan som den trygga plats som jag själv gör.

Jag tror att vi alla behövs i kyrkan

Avslutningsvis hänvisar jag till bibeltexten i första korintierbrevets tolfte kapitel om hur vi tillsammans bildar Kristi kropp. Läs det och fundera på vilken kroppsdel du är. I detta nummer av Kyrkbladet kan du läsa om flera olika verksamheter och ideellt engagerade medlemmar -kroppsdelar kan vi väl säga. Låt dig inspireras av dem.

David Thorn-Andersen, ideell medarbetare i Hult

Visst är det fint att få en fråga om att hjälpa till, men låt inte avsaknaden av den hindra dig om du vill vara med och bidra på ett annat sätt än idag. Jag tror att vi alla behövs i kyrkan alldeles oavsett om det handlar om att bre smörgåsar, sjunga i kören eller vara trogen gudstjänstbesökare.

David Thorn-Andersen, Hult

Frivillig i församlingen

Frivilliga krafter i våra församlingar är en förutsättning för vår verksamhet. Finns det ett område som intresserar dig eller har du egna idéer? Hör av dig!