Geocaching - ett sätt att upptäcka våra kyrkor

Vår informatör har placerat ut geocacher vid ett flertal av våra kyrkor. Så nu när solen börjar kika fram, varför inte försöka hitta våra kyrkcacher?

-"Gömmorna finns där. Nära, men ändå så man måste söka. Mer än det som syns, närmare än man tror. Tillgängliga för alla, men inte så man snubblar på dem. Inget man hittar i soffan, stövlarna måste på", hälsar han.

Tänk på att våra cacher INTE ligger i stenmurar eller inne på kyrkogården.

Geocaching - så här funkar det

Geocaching är ett enkelt och roligt sätt att aktivera både sig själv och familjen. Det är i grund och botten en skattjakt med satellithjälp. Det går ut på att hitta och registrera gömmor, så kallade ”cacher” runtom i världen. De här gömmorna har placerats ut av andra geocachare, och du hittar dem över hela världen,

DU BEHÖVER:

Ladda ner appen för geocaching till din smartphone via Appstore eller Google Play genom sökordet geocaching. Det finns många appar, men den officiella appen har utvecklats av Groundspeak.

Skapa sedan ett konto på www.geocaching.com. I vissa mobilappar kan du registrera dig direkt från appen, annars gör du det via webbläsaren på datorn. Det kostar ingenting att registrera sig.

Använder du mobilappen  kan den automatiskt lista närliggande cacher. Söker du via webbplatsen kan du genom att mata in dina hemkoordinater visa en lista på de närmaste cacherna, sorterade efter avstånd.

Happy hunting!

Nedan hittar du en introduktionsfilm om geocaching, från Geocachings officiella Youtube-kanal.