Kyrkomusiker 100% Lycksele församling

Södra Lappland

Välkommen till Lycksele, den stora lilla staden, i landskapet Lappland, Västerbottens län. Hit kommer du med goda förbindelser till övriga landet via tåg eller flyg.

Nu rekryterar vi en kyrkomusiker med placering i Lycksele församling!

Vi söker dig med hjärta för sång och musik i gudstjänst och församlingsliv. Vi önskar att du är en person som tillsammans med församlingen vill leva, växa och upptäcka mer av kyrkans tro och evangeliet om Jesus Kristus.
Här finns också fantastiska möjligheter att samverka med Lyckseles rika musik och kulturliv i övrigt.

I Lycksele församling strävar vi efter att fira en huvudgudstjänst och andra samlingar med mångas delaktighet och med såväl barn, unga och äldre. Därför vill vi att du känner dig hemma med såväl klassisk orgelmusik som med mer modern lovsång. Du har också förmågan att engagera och involvera ideella sångare och musiker i gudstjänstlivet.

Tjänsten är placerad i Lycksele tätort med Lycksele kyrka och S:t Mikaelsgården som bas men arbete i hela församlingen förekommer. I Lycksele centrum finns förutom musikern ett arbetslag bestående av en arbetsledande präst, tre pedagoger, en diakon och en ungdomspräst. I det stora arbetslaget i hela Lycksele församling arbetar ca 30 personer, varav totalt fyra musiker.

Som kyrkomusiker i Lycksele kyrka är du:

• utbildad organist eller kantor

• samordnare för hela församlingens musikliv i samråd med övriga musiker

I tjänsten ingår:

• att spela på stora och små gudstjänster och andakter

• kyrkliga handlingar

• att leda den blandade vuxenkören Vox Lapponica

• att vara en musikresurs i konfirmandarbetet

• att samverkan med ortens rika musikliv, ex. musikskolan, Hemvärnets musikkår samt flera andra körer och instrumentalister

• att leda idéella sångare och musiker

• undervisning av orgelelever

• konsertverksamhet

• instrumentvård

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda och engagera ideella i församlingens liv.
Du får gärna ha erfarenhet av samverkan med andra aktörer t ex kommunala musikskolan, gymnasiets estetiska program och andra positiva krafter i kommunens musik- och kulturliv. I Lycksele finns också en ekumenisk öppenhet som vi gärna vill fördjupa och som vi hoppas att du vill vara en del i.

Arbetsinstrumentet i Lycksele kyrka är en stor läktarorgel 43/III/Ped, byggd 1978 av Magnussons Orgelbyggeri. Orgeln har både ett kombinationssystem och en höj- och sänkbar pedalklaviatur som gör det möjligt att undervisa yngre orgelelever. Det finns även en Yamaha konsertflygel samt en kororgel 6/I/Ped, även den byggd av Magnussons Orgelbyggeri.

Lycksele kyrka har under åren 2017-2018 fått ett nytt ljudsystem inbyggt i läktarorgeln och i kyrksalen vilket förlänger läktarorgelns efterklang i lokalen. Systemet kan ställas in på olika sätt beroende på repertoar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Övrigt:

• Tjänsten innebär arbete i Lycksele församling

• Vi vill att du har körkort B

• Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan bli aktuell

• Vi förutsätter medlemskap i Svenska kyrkan och att du delar vår tro och våra värderingar.

• Tillträde efter överenskommelse

Ansökan med sedvanliga ansökningshandlingar ska vara oss tillhanda senast

2019-03-21 på adress:

Södra Lapplands pastorat, Storgatan 51, 921 32 Lycksele eller via:

sodra.lapplands.pastorat@svenskakyrkan.se

Församlingsherde: Anna-Sara Walldén, 0950-276 93,

anna-sara.wallden@svenskakyrkan.se

Kyrkoherde: Helén Lundberg, 0950-276 71,

helen.lundberg@svenskakyrkan.se

Församlingsrådets ordförande: Carina Nygren, 070-659 26 18, carina.nygren@svenskakyrkan.se

Lärarförbundet: Mikael Hellgren, 0910-78 78 23, mikael.hellgren@svenskakyrkan.se

I samband med att du lämnar in din ansökan till Södra Lapplands pastorat samtycker du till behandling av dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Ytterligare information om personuppgiftsbehandling finns att läsa på vår hemsida: