Faepmien saemien sibrie/Fatmomakke Sameförening 100 år

Föreningen fyllde 100 år den 5 september 2004, och är därmed Sveriges och Sápmis äldsta samiska lokalförening, samt en viktig milstolpe i samernas organisationshistoria. Föreningens verksamhet har varit och är framgångsrik och under åren har bättre möjligheter skapats för samerna att verka som folkgrupp.

Foto: Annica Hed

Fatmomakke kyrkstad är främst känd som en kristen mötesplats, men här har även en mängd andra möten ägt rum - mellan handlare och kunder, turister och ortsbefolkning, samer och nybyggare.

Fatmomakke har också haft sin givna plats som centrum för politiska och kulturella möten. För samerna har Fatmomakke spelat en avgörande roll när det gäller föreningsrörelsen och rätten att göra sin röst hörd. I detta sammanhang är Fatmomakke och Faepmien saemien sibrie en viktig milstolpe i samernas organisationshistoria. På vinden i en gammal timrad kyrkstuga bildades sameföreningen hösthelgen 1904 och där höll man sina styrelsemöten. Målsättningen var att tillvarata samernas sociala, ekonomiska och politiska intressen. Här lade man också grunden för utgivningen av samernas första egna tidning som idag heter Samefolket. En av sameföreningens grundare var under lång tid redaktör för tidningen.

Andra pionjärer som Tomas Nilsson, Elsa Laula samt bröderna Andreas och Lars Wilks var med och bildade Sveriges första centralorganisaton för samer i Stockholm, även det 1904. Samerna stod också värd för samernas första landsmöte i Östersund 1918.

Faepmien sameien sibrie/Fatmomakke Sameförening idag

Föreningen är liksom övriga Sameföreningar i Sverige till skillnad från samebyarna bildade av samer och för samer, och har sitt ursprung i den samiska nationella rörelse som växte fram kring sekelskiftet 1900.

I sameföreningen på orten kan alla samer bli medlemmar - och så är det även i  Faepmien saemien sibrie/Fatmomakke Sameförening.
Många sameföreningar arbetar mycket med kulturella frågor, och detta är även Faepmien saemien sibries uppgift idag. Man vill genom sitt arbete öka intresset och kunskapen om för den sydsamiska kulturen och Fatmomakke kyrkstad bland samer och lokalbefolkning i Kultsjödalen, men även i övriga Sverige och världen.
Faepmien saemien sibrie är en av 14 sameföreningar i Sverige och medlem sedan flera decennier i Svenska Samers Riksorganisation. Idag har Fatmomakke Sameförening 190 medlemmar, vilka främst kommer från Vilhelmina Norra- och Södra Sameby.