JULBREV

Kära Kyrkans vänner!

Så närmar vi oss ännu ett julfirande, den mest betydelsefulla av alla högtider för oss svenskar. Vare sig vi firar Jul här i Frankrike eller i Sverige så önskar vi oss själva och varandra gemenskap och glädje. Också det som ibland kallas Julefrid. Att faktiskt kunna slappna av och glädjas över att få uppleva Julen – ännu en gång. Bortom alla måsten, som vi är duktiga på att ställa upp, finns den grundläggande önskan att få vara med människor som betyder något för mig, som jag är självklar tillsammans med. Närhet, äkthet – det är det mest väsentliga.

Våra förutsättningar och omständigheter ser annorlunda ut. Livet skiftar, ibland fort. Det finns för flera av oss människor att sakna i den gemenskap vi önskar oss. Människor som inte går att kalla tillbaka, de vi längtar efter. Det är så, och det får vara så. Konsten är att lyfta blicken, upptäcka de som faktiskt finns runtomkring mig här och nu – och ta emot vad de har att ge. Släpp taget, öppna händerna.

Här på Villa Ingeborg firar vi Julafton kl 11 med en vacker Julbön och efteråt en härlig jullunch med en massa goda tillbehör. På Juldagen lever vi upp till den extra-ordinära traditionen att fira Julottan kl 16 (mina svenska prästkollegor är mycket avundsjuka på det klockslaget…) med efterföljande glögg-mingel i the Hall. Detta år har vi fina sångsolister i Julottan, som ger oss de vackraste sångerna vi kan tänka oss.

Nyårsafton samlas vi, också kl 16, till en Nyårsbön i S:ta Birgittas kapell, därefter champagne och godsaker, en eller annan Nyårsdikt, Straussvalser och en hjärtlig tillönskan om ett riktigt Gott Nytt År 2018!

Under två veckor, 4-19 januari håller kyrkan stängt för semester och ledighet. Det är den lugnaste tiden på året och bra för personalen att samla kraft inför en spännande och välfylld vårtermin. Söndagen den 21 januari firar vi mässa på Villa Ingeborg som vanligt med kyrklunch, och gläds att återse varandra.

Nu vill jag tillönska er, var och en, en välsignad Jul och ett Gott Nytt År!

Mina bästa hälsningar,

Richard Aspegrén