Brev från kyrkorådsordföranden

Välkomna till Villa Ingeborg

Lördagen den 13 oktober firar vi, på dagen, femårsdagen av invigningen av Villa Ingeborg.
Låt oss hedra just Ingeborg Stille, alla vi som aldrig fick träffa henne men som njuter av att få vara på Villa Ingeborg. Nu får vi möta henne genom en av hennes nära släktingar.

I våras talade jag med Inger och Kristian König, om att komma och berätta om personen Ingeborg. Såväl Inger som Kristian stod Ingeborg nära. Det skall bli verkligen intressant att lyssna på Kristian på lördagen den 13 oktober. Det händer mycket mer den dagen på Villa Ingeborg. Kom och njut av musik, god mat och konstauktion.

Villa Ingeborg är Kyrkans hus som vi gläder oss åt att kunna göra till en mötesplats för alla oss svenskar på Rivieran.

Vi har en så kallad Avsiktsförklaring med Rivieraklubben som uttrycker detta mycket klart. En överenskommelsevi givetvis står fast vid.
Vi har också ett samarbetsavtal med Rivieraklubben, ett avtal som först skrevs för fem år sedan och som i stort sett sagts upp varje år av någon part för översyn.
Nu är det Kyrkan som vill ha ändringar i avtalet, enligt ett enigt Kyrkoråd.
I syfte att förklara motiven för uppsägningen samtalade jag ca tre timmar vid två tillfällen med ordföranden iRivieraklubben innan uppsägningen överlämnades. Jag föreslog att vi tillsätter en gemensam arbetsgrupp och så löser vi detta, precis som vi gjorde förra året.
Den skriftliga sammanfattningen av våra krav överlämnas idag, som tidigare anmälts.

Kyrkans Hus måste få en möjlighet att vara lämplig för kyrklig verksamhet. Tyvärr, idag så är Villa Ingeborg ingen god arbetsmiljö för Kyrkoherden och Kyrkans personal. Detta måste vi skyndsamt åtgärda

Nu har vi ett verkligt kompetent team med vår Kyrkoherde, kyrkomusiker och våra nya volontärer och de vill vi givetvis behålla.

Vi har också ett väl fungerande kyrkoråd.

Antalet besökare på våra gudstjänster ökar och ökar, snart får vi bygga ut vårt förträffliga kapell.

Tack vare Ingeborg Stille och våra företrädare har vi en god ekonomi, möjligen bäst i utlandskyrkan. Det skall vi vara tacksamma över.

Vi gläder oss också över ett gott samarbete med SKUT (Utlandskyrkan). De tycker vi är rätt spännande, t.ex. med vår Leva-Bo Dag, ett exempel på ett mycket givande samarbete mellan Kyrkan och Rivieraklubben.

Nu ser vi fram mot att vår nye utlandsbiskop kommer på besök.
Till dess låt oss ses på lördagen den 13 oktober och glädjas över vårt Villa Ingeborg och hedra Ingeborg Stille.
Christer