En kvinna sitter inomhus med olika valsedlar i händerna.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Kyrkovalet 2021

Söndag 19 september går församlingens medlemmar till val. Alla som fyllt 16 år har rösträtt. Det är val till kyrkofullmäktige för Söderhamn-Sandarne församling, till stiftsfullmäktige och kyrkomötet.

En klubba ligger på en psalmbok på bordet.

De nyvalda till kyrkofullmäktige

Rösterna i kyrkovalet 2021 är färdigräknade och här är de nomineringsgrupper och kandidater som kommer att sitta i församlingens kyrkofullmäktige 2022-2025

Röstkortet

Alla medlemmar med rösträtt får röstkortet hemskickat. Det kommer med posten senast 1 september. Tillsammans med röstkortet finns information om kyrkovalets hur och varför. Och på röstkortet finns information om vallokal och tider för röstning på valdagen söndag 19 september.

Rösta i förväg eller på valdagen

Från måndag 6 september finns möjlighet att rösta i förväg i Östanbo bönhus och i Mariagården. Det finns också en möjlighet att brevrösta eller rösta genom ombud.

Lite längre ner på den här sidan finns information om tider och platser för förtidsröstningen.

Brevrösta eller rösta genom ombud

För dig som vill rösta men av olika anledningar inte kan ta dig till en röstningslokal eller vallokal är brevröstning och röstning genom ombud alternativen. Läs om hur det går till.

Kandidaterna i kyrkovalet

Till val av ledamöter i församlingens kyrkofullmäktige finns tre olika listor med kandidater att välja mellan. Det är kyrkofullmäktige som i sin tur väljer vilja som ska sitta i kyrkorådet, församlingens styrelse.

I valet av stiftsfullmäktige för Uppsala stift finns fler nomineringsgrupper att välja mellan. Och så är det också i valet till kyrkomötet.

Personrösta med kryss på valsedeln

Det är möjligt att kryssa upp till tre kandidater på en valsedel och med det öka deras chanser att bli valda. Men det är inte tillåtet att stryka kandidater eller lägga till namn.

Öppen rösträkning

Efter att vallokalerna stängt på valdagen räknas rösterna och rösträkningen är offentlig. Den avslutas på söndagskvällen först när alla röster är räknade.

Kyrkoval: 2 frågor och 3 svar

Vad ska Söderhamn-Sandarne församling lägga kraften på? Vilken är din nomineringsgrupps största tillgång? Erik Björk, Socialdemokraterna, Marcus Häggström, Frimodig Kyrka och Björn Hedman, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan svarar.

En tidning om kyrkovalet till alla hushåll i Söderhamn och Sandarne

Omkring den 21 augusti delas tidning ut till alla hushåll i församlingen. Där finns både utförlig information om kyrkovalet och information om församlingsarbetet och mer allmänt och aktuellt om Svenska kyrkan.

Vallokaler och röstningslokaler

Från måndag 6 september går det att förtidsrösta och församlingen tar emot röster även från medlemmar i andra församlingar. Till och med på valdagen kan den som tillfälligt är i Söderhamn men tillhör en annan församling lämna sin röst i röstningslokalen.

Förtidsröstning i Mariagården

Vallokaler på valdagen söndag 19 september

Mariagården 9-11 och 16-20
Östanbo bönhus 9-11 och 17-19

Hitta alla kandidater i kyrkovalet

Skriv in ditt postnummer och sökningen visar de kandidater som är aktuella för din församling. Välj ett annat postnummer och hitta fler kandidater. Eller sök på församlingens namn eller ett stift.

Kandidater i Kyrkovalet 2021

Kyrkovalet 2021

Rösta i kyrkovalet 2021

6-19 september

Hitta din lokal
Koret i Sandarne kyrka

Fyra år med Söderhamn-Sandarne församling

I kyrkovalet 2017 ökade valdeltagandet med 30% i pastoratet som då blev en gemensam församling. Ett glädjande resultat. Men trist att 7 av 100 röster var ogiltiga. Läs om varför.

Östanbo bönhus

Kyrkans och församlingens år

Livet i Söderhamn-Sandarne församling följer kalenderåret och årstiderna. Men också kyrkoåret som inleds med första söndagen i advent. Kyrkans år avslutas i november med allhelgonahelgen och domsöndagen.

Kyrkoval till församling, stift och kyrkomöte

Kyrkovalet söndag 19 september är tre val i ett. Lokalt handlar det om val av ledamöter i kyrkofullmäktige, som är församlingens beslutande organ och som i sin tur väljer ledamöter i kyrkorådet.

En person står med sitt röstkort och valkuvert i händerna.

Kyrkoval 2021: Alla kandidaterna i församlingen

Kandidater på 3 listor till församlingens kyrkofullmäktige att välja mellan för dig som röstar i kyrkovalet i Söderhamn och Sandarne. Många fler olika listor till valet till Uppsala stift och till kyrkomötet nationellt.