Foto: Mari Lundmark

#envarmarestad

På morgonen 14 januari fick flera linköpingsbor en varm överraskning när de väntade på bussen eller pendeln. I flera busskurer och vid pendeltågstationer låg handstickade halsdukar med en uppmaning att ta med sig halsduken och använda den. Bakom initiativet ligger Svenska kyrkan i Linköping.

Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt i vårt samhälle, men det finns många människor som står upp för medmänsklighet och värme. Halsdukarna är en symbol för att vi alla kan bidra till en varmare och mer medmänsklig stad.

- Det är människor i stickcaféer, syföreningar och olika grupper i kyrkorna runtom i hela Linköping som har stickat halsdukarna. Vi hoppas att halsdukarna blir en positiv överraskning och väcker tankar kring vad vi kan göra för att skapa en varmare stad och ta hand om varandra. Tillsammans kan vi göra skillnad! säger Maria Åkerström, kyrkoherde i Slaka-Nykils pastorat och fortsätter:

- Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till alla i Slaka-Nykils pastorat, både församlingsbor och medarbetare, som engagerat sig i projektet och bidragit med alla fina halsdukar.

#envarmarestad genomförs samtidigt av ytterligare drygt 30 församlingar runt om i Sverige – från Bromölla till Piteå.