Att vara kyrka i Vallastaden och Djurgården

Har du idéer och tankar om hur vi kan vara kyrka i de nya stadsdelarna som är på gång i pastoratet?

Den första etappen i stadsdelen Vallastaden invigdes under Bo- och samhällsexpot 2017. Byggnationen fortsätter och ett stort antal lägenheter och radhus kommer att färdigställas inom det närmaste året.

I den blivande stadsdelen Djurgården kommer totalt ca 2 500 bostäder att byggas. Under 2022 startar kommunen arbetet med att fördela marken till olika byggaktörer och efter det kan byggnationen i den första etappen starta. Etappen omfattar det som ska bli Djurgårdens centrum med en grundskola, ett stadsdelstorg med utökad handel och service samt ca 1 000 bostäder.

Hur kan vi vara kyrka i de nya stadsdelarna?

Idag är Vallastaden en etablerad stadsdel som kommer att växa och bli större. Däremot kommer det att dröja flera år innan den första etappen på Djurgården är färdigställd. Båda stadsdelarna kommer på sikt att vara en del av Slaka-Nykils pastorat. Därför måste vi ta reda på hur vi kan vara kyrka redan nu i Vallastaden och på längre sikt i Djurgården. Vilka behov finns? Vad vill församlingen? Kan vi hitta parter att samverka med? Kan vi hyra in oss i befintliga lokaler eller ska vi bygga nytt?

Har du idéer och tankar kring hur vi kan vara kyrka i de nya stadsdelarna? Tveka inte att höra av dig till oss på slaka-nykil.pastorat@svenskakyrkan.se