Foto: Magnus Aronson/Ikon

Vigsel

Att vigas och ingå ett äktenskap är ett sätt att för alla att säja ja till varandra och till ett liv tillsammans. Det är en fest och ett minne för livet. I den kyrkliga vigseln tar paret emot Guds välsignelse för sitt gemensamma liv.

Att vigas och ingå ett äktenskap är ett sätt att för alla säga ja till varandra och till ett liv tillsammans. Det är fest och ett minne för livet. Inte bara för dem som förenas utan också för släkt och vänner.

I den kyrkliga vigseln tar paret emot Guds välsignelse för sitt gemensamma liv. "Inför Gud och i denna församlings närvaro ger brudparet sina löften att "älska varandra tills döden skiljer dem åt". En vigsel kan vara en stor tillställning eller en enkel högtid med bara paret, prästen och två vittnen närvarande.

Vigselgudstjänsten i Svenska kyrkan innehåller bibelläsning, bön, ringväxling, parets Ja, löften till varandra samt välsignelsen. I samråd med präst och musiker kan paret komma överens om musik, sång och övrig utformning av vigseln.

1899 skänktes en vacker brudkrona till Sköns församling. Den finns att låna för de brudpar som gifter sig i någon av församlingens kyrkor. Kontakta gärna pastorsexpeditionen om du vill veta mer.

Kontakta gärna också någon av församlingens präster eller pastorsexpeditionen om du vill fundera eller boka en vigsel eller välsignelse.

Varmt välkomna till Sköns församling. Låt oss hjälpa er att göra Er dag till ett minne för livet!